EU komt autosector te hulp

Een distributiecentrum van Opel in Ellesmere Port, Engeland. (AFP)

Autofabrikanten in Europa die door de financiële crisis in de moeilijkheden raken, kunnen de Europese Unie om hulp vragen, zo blijkt woensdag uit een debat in het Europees Parlement.

Door de recessie is de verkoop van auto's fors gedaald. Dit jaar kopen Europeanen zo'n 5 procent minder nieuwe wagens: de sterkste daling sinds 1993. De afname komt neer op 1 miljoen stuks dit jaar. Voor volgend jaar ziet de EU geen verbetering.

Volgens de EU is de terugval een klap voor de arbeidsmarkt, maar ook voor het milieu omdat nieuwe wagens vaak milieuvriendelijker zijn. „Tijdelijke steun voor de sector kan nuttig zijn om modellen ecologischer te maken”, zei staatssecretaris Jean-Pierre Jouyet van huidig EU-voorzitter Frankrijk. „Ik ben blij dat onze auto-industrie een voorsprong heeft. Die moeten ze behouden.”

De Europse commissaris van Industrie Günter Verheugen komt volgende week woensdag met plannen. De Duitser denkt aan belastingkortingen op basis van CO2-uitstoot en meer gunstige leningen bij de Europese Investeringsbank EIB.

Commissaris Verheugen steunt alvast een geplande staatsgarantie van de Duitse overheid aan Opel, onderdeel van het bijna failliete Amerikaanse GM. Normaal verbiedt EU-commissaris Neelie Kroes zulke staatssteun voor een enkel bedrijf. „Maar bij Opel zijn buitengewone omstandigheden. Het mag niet zo zijn dat de werknemers van Opel moeten lijden onder fouten van GM in Amerika”, zei Verheugen. „Bovendien: als één grote autofabrikant in Europa omvalt, heeft dat een domino-effect op andere bedrijven.”

Opel kondigde vandaag aan volgend jaar minder auto's te maken en overweegt de werkweek in te korten tot dertig uur.

„We bereiden ons voor op slechte tijden en verlagen de voor volgend jaar geplande productie met 10 procent”, aldus topman Hans Demant in de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Het concern wil daarbij ontslagen voorkomen door de invoering van een dertigurige werkweek in al zijn Europese fabrieken. Daarbij zou een uitzondering worden gemaakt voor de fabriek in Rüsselsheim, waar het nieuwe model Insignia wordt geproduceerd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden