EU dreigt klanten Boeing met rechter

Van onze redactie economie AMSTERDAM - De Europese Unie dreigt Europese klanten van de nieuwe combinatie Boeing-McDonnell Douglas voor de rechter te slepen, als zij vliegtuigen zouden kopen van de nieuwe gigant terwijl die door Brussel illegaal zou zijn verklaard.

Het conflict over de grootste fusie in de vliegtuigindustrie wordt daarmee door Europees commissaris Van Miert (voor concurrentiezaken) op de spits gedreven. Tegelijkertijd zeggen EU-bronnen een dergelijk 'catastrofe-scenario' echter te willen voorkomen. Een escalatie zou ongetwijfeld ook tot Amerikaanse repercussies leiden jegens de succesvolle Europese concurrent Airbus.

De twee Amerikaanse vliegtuigbouwers kondigden drie maanden geleden hun fusie aan. McDonnell maakt Boeing op het gebied van passagiersvliegtuigen nauwelijks groter, maar voegt wel een zeer sterke defensiepoot toe aan 's werelds grootste vliegtuigfabrikant. Die wordt daardoor dus toch veel sterker.

Ondertussen heeft Boeing ook een paar exclusieve contracten met Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen gesloten. Die nemen de komende 15 tot 20 jaar uitsluitend nog Boeing-toestellen af en niets meer van Airbus. Ook die ontwikkeling bedreigt gezonde concurrentieverhoudingen, meent Van Miert, die een paar weken geleden de fusie in zijn huidige vorm 'totaal onaanvaardbaar' noemde.

In de Verenigde Staten claimden onder meer Congresleden dat Van Miert niets heeft te zeggen over de fusie. Boeing-topman Ph. Condit daarentegen laat weten de competentie van Van Miert wel degelijk te erkennen. Al wijst hij er tegelijkertijd op dat de fusie toch vooral een Amerikaanse aangelegenheid is, met grote Amerikaanse belangen op onder meer defensie-gebied. Condit wil nu echter samen met de Europese Commissie zoeken naar een oplossing. In dat geval zou de operatie kunnen doorgaan, zonder de Europese markt volledig af te schermen. Experts voorzien voor Europa de komende tien jaar een markt van 2000 tot 2200 toestellen van honderd stoelen of meer. Deze is daarmee bijna even groot als de Amerikaanse vraag.

Boeing kan zich geen verbod door de EU veroorloven. Grote Europese klanten, zoals British Airways en de KLM, zouden uit vrees voor rechtszaken wel eens kunnen besluiten voorlopig geen vliegtuigen bij de Amerikaanse fabrikant te bestellen.

In een ander Europes-Amerikaans luchtvaart-probleem, de samenwerking tussen British Airways en American Airlines, hebben in ieder geval Brussel en de regering in Londen besloten met een gezamenlijk voorstel te zullen komen. De nummer één van Europa en de nummer twee van de VS willen hun netten aan elkaar koppelen, maar gevreesd wordt dat zij daarmee in feite een monopolie kweken op de route tussen Engeland en de VS, de drukste route ter wereld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden