EU-ambtenaren gaan eurosceptische geluiden op sociale media smoren

null Beeld anp
Beeld anp

Al te sceptische discussies over Europa op Twitter en Facebook liggen binnenkort onder het vergrootglas van het Europees Parlement. De Europese volksvertegenwoordigers trekken ruim 2 miljoen euro uit om de anti-Europese geluiden op sociale media te monitoren en zelfs te beïnvloeden.

Marco Visser

Een 'trol patrouille', noemt de Britse krant The Telegraph de EU-ambtenaren die volgend jaar bij de verkiezingen voor een 'ongekend bombardement aan propaganda' moet zorgen. Een trol is de term voor querulanten die online discussies verzieken met provocaties en niet relevante informatie.

Ambtenaren van de Europese Unie moeten in een vroeg stadium Twitteraars en bloggers opsporen die met kritische discussies over Europa de aandacht kunnen trekken van het publiek en de media, zo citeert The Telegraph uit gelekte interne documenten met richtlijnen.

Volgens die richtlijnen, die vorig jaar zomer werden goedgekeurd, moeten EU-ambtenaren publieke discussies en het sentiment in real time kunnen volgen. Ook moeten zij snel kunnen reageren om 'de conversatie te beïnvloeden, bijvoorbeeld door het verstrekken van feiten en cijfers om mythes door te prikken'.

"Speciale aandacht moet worden besteedt aan landen waar de Euroscepsis is gestegen", zo is te lezen in de 'politieke richtsnoeren voor de institutionele voorlichtings-en communicatiecampagne'.

De opstellers van de campagne zien een scherpe tegenstelling tussen het 'groeiende besef van welzijn dat onder druk staat, de stijgende onzekerheid en de financiële instabiliteit' en de Europese beloftes over 'vrijheid, veiligheid en sociale rechtvaardigheid in een welvarende interne markt'.

"Om de perceptie dat 'Europa het probleem is' te keren, moeten we duidelijk maken dat het antwoord op de bestaande uitdagingen 'meer Europa ' is, niet 'minder Europa '. "

PVV-europarlementariër Auke Zeilstra trekt op BNR de vergelijking met de DDR. "Het grootste bezwaar is dat dit typisch een kenmerk is van dictatuur, zoals in de voormalige DDR, dat de staat ambtenaren inzet om mensen te bestrijden om hun mening."

Ook China zet op grote schaal ambtenaren in om online discussies die de 'verkeerde' kant uit dreigen te gaan in de kiem te smoren.

Toch is beïnvloeding van (online) discussies minder dictatoriaal dan je zou vermoeden. Rond elke verkiezing nemen leden van politieke partijen plaats achter hun toetsenbord om te spinnen. "GroenLinks voerde tijdens de vorige verkiezingen volgens iedereen een geweldige campagne, omdat ze de discussie online probeerde te beïnvloeden", zegt Chris Aalberts, onderzoeker Politieke Communicatie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op BNR.

De actie van de EU-ambtenaren noemt hij 'raar'. "De mensen die fel tegen Europa zijn, zijn mensen die meestal niet gaan stemmen. Bovendien gaat de discussie over emotie en niet over argumenten en het beïnvloeden van emotie is echt heel moeilijk."

D66-europarlementarier Sophie in 't Veld noemt de Europese propaganda 'onzinnig', maar wijst wel op de vele 'broodjeaapverhalen' over Europa. "Nederlandse politici en de media zouden veel vaker kunnen checken of de verhalen wel kloppen en dat gewoon in de publieke discussie, daar hebben we geen propaganda voor nodig."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden