Etihad koopt zich in Europa in

Eurocommissaris Kallas roept op tot waakzaamheid voor snelgroeiende luchtvaartmaatschappij uit Midden-Oosten

De piepjonge luchtvaartmaatschappij Etihad Airways heeft zijn oog laten vallen op het Italiaanse Alitalia. Volgens de Italiaanse krant La Repubblica heeft de met oliedollars gefinancierde staatsonderneming uit de Verenigde Arabische Emiraten zelfs een plan voor complete overname gepresenteerd aan de Italiaanse regering.

Deze invasie zint eurocommissaris Siim Kallas (transport) niet. Hij waarschuwde de Italiaanse regering 'waakzaam' te zijn. De suggestie is dat Europa zo'n overname wel eens zou kunnen blokkeren. Etihad wil 225 miljoen euro investeren in de verlieslijdende Italiaanse maatschappij, meldde de Italiaanse krant gisteren. Wel moeten 2500 banen verdwijnen en moet Alitalia meer samenwerken met Air Berlin, waarvan Etihad 29,6 procent van de aandelen in handen heeft.

Eurocommissaris Kallas doet momenteel onderzoek naar deelnames van niet-Europese luchtvaartmaatschappijen in Europa. Ook naar het belang van Etihad in Air Berlin. James Hogan, de Australische zakenman die sinds 2006 de hoogste baas is bij Etihad, wil dat verder uitbreiden tot 49,9 procent; daarboven mag Air Berlin zich van Europa geen Europese maatschappij meer noemen.

Luchtvaarteconoom Hans Heerkens: "Europa kijkt breder dan puur de wettelijke limieten alleen. In het geval van Air Berlin is die maatschappij financieel zo zwak, dat er geruchten gaan dat het moet dansen naar de pijpen van Etihad. Ook zo'n gegeven kan de eurocommissaris gebruiken om een verder belang te blokkeren." Air Berlin is geen kleintje, als zesde maatschappij van Europa.

Volgens Heerkens draait het allemaal om concurrentie, waarbij de Europese Commissie in eerste instantie kijkt naar de belangen van de consument. "Een te grote machtsconcentratie bij een luchtvaartmaatschappij leidt tot hogere prijzen voor tickets. Maar zover is het met Etihad overigens nog lang niet."

Wel groeit Etihad, dat nog maar sinds 2003 bestaat, razendsnel. De omzet steeg in 2013 met 27 procent naar 4,5 miljard euro. De nettowinst nam met 48 procent toe naar 45 miljoen dollar. Het aantal vervoerde passagiers was 11,5 miljoen, een groei van 12 procent. Ter vergelijking: de omzet van Air France-KLM was vorig jaar 25,5 miljard euro, bijna zes keer zoveel. Air France-KLM besloot dat je maar beter vriendschap kan sluiten met Etihad en werkt verdienstelijk samen in met name India waar Etihad ook voet tussen de deur heeft bij Jet Airways.

Etihad is een van de drie snelgroeiende maatschappijen uit het Midden- Oosten. Het heeft als voordeel dat het in eigen land weinig last heeft van vakbonden en dat de lonen lager zijn. Dat maakt het makkelijk om te concurreren met Europese giganten als Air France-KLM en British Airways, die wel te maken hebben met hoge loonkosten en sterke bonden.

Een ander probleem voor Europa is dat werkgelegenheid verdwijnt, zegt Heerkens. Eithad is niet de enige niet-Europese luchtvaartmaatschappij die de aandacht trekt van de Europese Commissie. De Commissie onderzoekt ook de plannen van het Amerikaanse Delta Airlines om een belang te nemen in Virgin Atlantic, de maatschappij van de Britse miljardair Richard Branson. Delta is de grootste partner van Air France-KLM in het samenwerkingsverband Skyteam. Tot slot onderzoekt Brussel het aandeel dat Korean Air heeft verworven in Czech Airlines. Ook het aandeel van 35 procent van het Chinese HNCA in het Luxemburgse Cargolux legt Brussel onder een vergrootglas.

Air Serbia: belang van 49 procent

Air Seychelles: 40 procent

Darwin Airline (Zwitserland): 33,3 procent

Air Berlin: 29,6 procent

Jet Airways (India): 24 procent

Aer Lingus (Ierland): 4,1 procent

Waar zitten de oliedollars van Etihad:

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden