ETEN & DRINKEN

Boeren die en masse omschakelen naar onbespoten teelt, varkens die misschien wél mogen blijven, als ze maar 'bio' worden opgevoed, culitijdschriften die onbespoten groenten plots omarmen en Albert Heijn die zich bij voorbaat verontschuldigt voor het gebrek aan bio-vla in haar schappen. 'Bio' is opeens het sleutelwoord, maar is maar is bio nog wel bio?

Ooit, pal na het rapport van de Club van Rome, besloten enkele boeren en tuinders dat het zo niet langer kon met onze aarde. Ze gooiden de kunstmest en gifspuiten eruit en keerden terug naar de natuur. Producten die bij het seizoen hoorden, die teelden ze, dus tomaten in de zomer en boerenkool in de winter, en vroegen natuurvoedingswinkels om een raming. Hoeveel kisten winterpeen verkopen jullie? Dan weten wij hoeveel we moeten telen. Meer was niet nodig, 'overschot' een vies woord. En de klanten kochten, ondanks alle vooroordelen (te duur, altijd wormstekige appels, vieze toonbank, onwetend personeel). De producten kregen netjes een keurmerk, van controle-apparaat Skal. Het beste merk? 'Demeter', alleen gegund aan bedrijven die tenminste al drie jaar loepzuiver biologisch-dynamisch werkten. Een merk dat garant stond voor topkwaliteit: appels die nog geurden, sappige peen met dat echte, zoet-notige aroma, en bruin brood met beet en structuur.

Iedereen tevreden? Nee. Want hoe werkt dat met principes: ze gaan overboord. Het Demeter-merk krijgen bd-boere nu al na een jaar. En net als 'gewone' zaken kwamen ook biowinkels met avocado's, tomaten-in-de-winter, witbrood, kasandijvie en het hele jaar door appels. Met candybars naast haverkoek en bake-off ciabattas naast zuurdesem-busbrood. Bio raakte in en trok de aandacht. Stoffige natuurvoedingswinkels verbouwden en werden supermarkten op A-locaties. Reguliere boeren pikten fikse subsidies mee als ze omschakelden. Ze deden het en masse. Na al die jaren sappelen van bevlogen boeren die knokten voor zuivere waar, was het opeens lucratief om bio-boer te zijn.

Heerlijk toch? Heel Nederland eet binnenkort bio, zeggen trendwatchers. Wat kan daarop tegen zijn? Veel. Want de appels geuren niet meer, de peen is nauwelijks nog sappig en Albert Heijn verkoopt klef bio-brood dat nergens naar lijkt en notabene broodverbeteraar bevat van onduidelijke signatuur, waar zomaar melk, dierlijk vet en genetisch gemanipuleerde soja in kan zitten! Het is dan ook brood dat na zes hele dagen uit de verpakking nog vet voelt. Dat is erop tegen. En het ergste is nog dat sommige bio-boeren, belangenverenigingen en winkeliers ruiterlijk toegeven dat bio-van-nu niet meer bio-van-vroeger is, maar ja, het marktmechanisme, mevrouw. Eindelijk is er overal bio te koop, en blijkt de kwaliteit geaccepteerd teruggelopen te zijn van bijna alle producten. Producten waarvoor de klant twee- tot driemaal zoveel betaalt als in de 'gewone' winkel. Schandalig, eigenlijk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden