Eten buiten de deur is vooral bij jongeren steeds gewoner

De hap buiten de deur is de komende tien jaar de belangrijkste groeimarkt voor de horeca. Dit vanwege toenemend tijdgebrek bij de consument.

Dit blijkt uit het jaarrapport van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN), gisteren gepresenteerd tijdens de Horecava. Dit zogenoemde functioneel buiten de deur eten zal met name toenemen door eetgewoontes van jongeren. Nu worden nog vijftien van de 21 maaltijden thuis gegeten, bij jongeren zijn dat er twaalf. Ze zullen binnenkort meer dan de helft van de maaltijden buitenshuis nuttigen, voorspelt FSIN.

De markt voor gezellig uit eten groeit ook nog wel, zij het veel minder spectaculair. In 2006 is de consumptie buitenshuis al gestegen met 2,7 procent naar 17,5 miljard euro. Vooral restaurants deden het goed. De catering groeide slechts 1,1 procent. Nederlanders geven weinig uit in het bedrijfsrestaurant: gemiddeld 2,60 euro.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden