Review

Esthetiek van de wanhoop in lustige Transylvania

Regie: Tony Gatlif. Met Asia Argento, Birol Unel. In 9 bioscopen

Wanhoop is een genot in ’Transylvania’. Het is je armen slap laten mee zwieren op heksende violen. Het is hysterisch krijsend door het bos rennen. Het is ladderzat in de modder vallen. ’L’amour!’, roept de Roemeen Tchangalo als hij Zingarina (Asia Argento) gek van verdriet aantreft ergens op een landweg in grauw Transsylvanië. Hij lacht breed en spreidt euforisch zijn armen. ’L’ amour!’, haha, wie wil dat niet? In de besmeurde gedaante die Asia Argento in deze film heeft krijgt zelfs diep, diep liefdesverdriet iets benijdenswaardigs driftigs en vitaals.

Argento, die we kennen uit de films van vader Dario, uit ’Marie Antoinette’ en die een kleine rol had in de Cobain-film ’Last Days’, is niet eens zo’n heel begenadigd actrice. Ze is niet zo goed in subtiel ’doen alsof’ maar ze is wel erg goed in ’zijn’. En ze is volkomen op haar plaats in ’Transylvania’ als de zwangere Zingarina die met Franse vriendin naar Roemenië reist om haar vertrokken minnaar te zoeken. Soms is het alsof Argento een van Gatlifs instrumenten is, door hem net zo virtuoos bestuurd als de camera, en net zo zorgvuldig uitgekiend als de zigeunermuziek op de ’soundtrack’. Maar tegelijk blijkt ze in deze film ook een natuurtalent in de juiste betekenis van het woord.

Tony Gatlifs ’Transylvania’ schept een esthetiek van de wanhoop, wat, zo leren we uit deze film, iets heel anders is dan depressie. Depressie gaf vorm aan ’Last Days’ bijvoorbeeld, een zware, sombere film waar het leven uit weg sijpelde. ’Transylvania’ is een en al leven. De film zwelgt in violen, in aarde, modder, sneeuw, drank; en in herfstig Transylvanië een land van grauwe wegen, kale bossen, weinig huizen, gerimpelde mensen. Waar je moet bevallen in een auto terwijl oude vrouwen met een broodmes naar het hoofdje zwaaien.

In de prachtige openingsscène verkennen we dat land: de camera snelt vooruit langs landweggetjes en huizen om bij de mensen plotseling te blijven hangen. Zoekend en turend zoals Zingarina ook aan het zoeken en turen is. Gatlif toont haar koortsdromen en drankgelagen, maar doseert ook perfect. Hij en zijn actrice hebben je direct te pakken en laten niet meer los.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden