ESA wil 3D-printen met metaal: 'Ultieme doel is een satelliet uit een stuk'

3D-geprinte objecten in het Science Museum in Londen. Beeld getty
3D-geprinte objecten in het Science Museum in Londen.Beeld getty

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA wil een stap verder gaan met 3D-printen. De organisatie wil met 3D-printers metalen onderdelen maken voor onder andere gevechtsvliegtuigen en ruimtevaartuigen. Het plan van ESA, dat het Amaze-project is gedoopt, werd dinsdag onthuld in het Londense Science Museum.

3D-printers hebben al een revolutie ontketend bij het fabriceren van plastic onderdelen. Laagje voor laagje wordt een voorwerp opgebouwd, ofwel 'geprint'. Als dezelfde techniek kan worden gebruikt voor metalen voorwerpen, wordt het mogelijk om lastige ontwerpen, die met de huidige metaalgiettechnieken onmogelijk te maken zijn, toch te fabriceren. Het is niet meer nodig om onderdelen aan elkaar te lassen of vast te schroeven. Dat heeft als voordeel dat voorwerpen sterker en lichter kunnen worden, waardoor vrijwel geen restafval ontstaat en geld kan worden bespaard.

'Industrie moet groener worden'
'Om een kilo metaal te produceren heb je ook maar een kilo metaal nodig - niet twintig', vertelt Franco Ongaro van ESA. 'We moeten onze rommel gaan opruimen, de ruimte-industrie moet een stuk groener worden. Dat zal een stuk gemakkelijker gaan met deze techniek.'

In het Science Museum werd een wolfraamlegering getoond die een temperatuur van 3000 graden Celsius kan weerstaan. Een dergelijke legering blijft zelfs intact in een fusiereactor en in de uitlaat van een raketmotor.

'We willen metalen producten van de hoogste kwaliteit ooit fabriceren', zei David Jarvis, hoofd materiaalonderzoek van ESA. 'Voorwerpen die op geen enkele andere manier gemaakt kunnen worden. Ons ultieme doel is het printen van een satelliet uit een stuk. Een brok metaal dat niet gelast of aan elkaar geschroefd hoeft te worden.'

'Commerciële succes'
'Als we metaal in 3D kunnen printen, dan zijn we goed op weg naar enorm commercieel succes', aldus Jarvis. 'Hiermee kunnen we zo 50 procent op de kosten besparen, miljoenen euro's.'

Toch zijn er nog enkele hindernissen voordat het doel van ESA kan worden bereikt. 'Een probleem is poreusheid - kleine luchtbelletjes in het eindproduct. Ook het afwerken van het oppervlak is een probleem. We moeten de problemen helder krijgen en elimineren als we industriële kwaliteit willen bereiken', aldus Jarvis.

Het Amaze-project heeft een kostenplaatje van twintig miljoen euro. In totaal werken 28 bedrijven en universiteiten mee, waaronder Airbus, Astrium, de Britse Cranfield University en het Europese luchtvaart-, ruimtevaart- en defensieconcern EADS. In Frankrijk, Duitsland, Italië, Noorwegen en Groot-Brittannië worden fabrieken opgezet.

Titanium printed structure Beeld EADS
Titanium printed structureBeeld EADS
Scharnieren voor de Airbus A320 Beeld EADS
Scharnieren voor de Airbus A320Beeld EADS
Onderdelen voor een Airbus A380 Beeld EADS
Onderdelen voor een Airbus A380Beeld EADS
null Beeld getty
Beeld getty
null Beeld getty
Beeld getty
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden