Ernstig ongeluk door bellen en appen? Dan de cel in.

Mensen die ernstige ongelukken veroorzaken in het verkeer, moeten standaard enige tijd achter de tralies. Een gevangenisstraf komt meer tegemoet aan het leed voor de slachtoffers dan een taakstraf of het afnemen van het rijbewijs, vindt de Vereniging Verkeersslachtoffers. Zij werd gisteren gebombardeerd met telefoontjes van mensen die boos zijn om het meest recente geval van een chauffeur die er in hun ogen te makkelijk van afkomt.

"Voor slachtoffers voelt het niet goed dat iemand die zoveel leed veroorzaakt, er afkomt met zo'n lichte straf", zegt voorzitter Caroline Reindl over de straf voor de vrachtwagenchauffeur die onder het rijden 90 berichten verstuurde op zijn telefoon, op de vluchtstrook terechtkwam en daar een 47-jarige wegwerker doodreed.

De officier van justitie eiste vier maanden cel. Van de rechtbank in Middelburg kreeg hij een taakstraf van 240 uur en hij mag intwee jaar niet rijden. "Zo'n lichte straf is peanuts vergeleken met het leed voor verkeersslachtoffers, die hebben levenslang. Zii willen dat er echt wat gebeurt", zegt Reindl. Dat de 25-jarige man zijn baan kwijtraakt zegt de vereniging niet zoveel: "Hij krijgt wel weer een andere baan."

Naar schatting vallen er jaarlijks 10 à 15 doden doordat automobilisten zitten te bellen of te appen. In de auto is het verboden om te bellen met de telefoon in de hand. Als de mobiele in de houder zit, is appen of smsen op zichzelf niet strafbaar, meldt het Openbaar Ministerie. Maar als de bestuurder de veiligheid in gevaar brengt, dan is hij wél stafbaar. Ernstige gevolgen zijn voor de rechter niet per se aanwijzing voor een ernstige fout of grove schuld; ook een lichte overtreding kan in het verkeer tot verschrikkelijke ongelukken leiden.

Van de acht miljoen automobilisten gebruikt ongeveer de helft de telefoon weleens in de auto. De overheid voert momenteel campagne tegen het gebruik van sociale media op de weg. Onder het motto 'Daar kun je mee thuiskomen', wordt chauffeurs geadviseerd een parkeerplaats op te zoeken om te bellen of te appen.

Veilig Verkeer Nederland steunt die campagne. De organisatie ijvert ook voor een verbod op het gebruik van de telefoon in bedrijfsauto's. VVN doet niet mee aan acties voor zwaardere straffen, maar vindt wel dat er veel meer gecontroleerd moet worden op het gebruik van de telefoon. Ze vindt de pakkans nu veel te klein.

De Vereniging Verkeersslachtoffers stelt een zwartboek samen met 'alle situaties die voor slachtoffers slecht uitpakken'. Begin dit jaar bood ze een petitie aan aan staatssecretaris van justitie Fred Teeven, nu VVD-Kamerlid. Hij beloofde te bekijken of de verkeerswet moet worden aangepast.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden