'Er was meteen een klik'

In kale sponsoring ziet Shell-topman Dick Benschop niets. Mauritshuis en Shell werken echt samen.

Voor naamsbekendheid hoeft Shell het Mauritshuis niet te sponsoren, zegt president- directeur Dick Benschop. Al staat het natuurlijk wel chic dat de multinational zijn relaties nu kan ontvangen in de Royal Dutch Shell Wing van het Mauritshuis. Het concern, voor zes jaar hoofdsponsor, droeg 3 miljoen euro bij aan de uitbreiding van het museum. Maar de samenwerking houdt meer in dan een zak met geld, met als tegenprestatie dat de naam Shell prijkt op de nieuwe vleugel. "In dat soort kale sponsoring zijn we ook niet geïnteresseerd", zegt Benschop.

Het initiatief kwam van Emilie Gordenker, de 'zeer ondernemende' directeur van het Mauritshuis, vertelt Benschop in het hoofdkantoor van Shell, ook in Den Haag. Ze vroeg niet alleen om geld, maar ook om samenwerking op het gebied van materiaaltechnisch onderzoek naar schilderijen. Benschop: "Er was meteen een klik. Een topmuseum en een topbedrijf, die passen bij elkaar. En we zijn gespecialiseerd in research."

Voor zes jaar zijn ze nu 'partners in science'. Shell stelt zijn laboratoria en een budget beschikbaar voor kunsthistorisch onderzoek. De samenwerking is al voor de heropening van het Mauritshuis waardevol gebleken. Dankzij de geavanceerde elektronenmicroscopen van Shell is de grijze waas geanalyseerd die over de schilderijen van Pellegrini hing. Het volgende onderzoek richt zich op de schilderijen van Jan Steen.

De voordelen van dit partnerschap zijn evident voor het Mauritshuis. Maar wat levert het Shell op? Benschop: "Onze researchers doen ervaringen op in een heel andere sector. Dat maakt creativiteit los, bevordert teamwork. Het is enorm stimulerend om met andere mensen te werken. Onze medewerkers zijn vaak gebonden aan het bedrijfsgeheim, waardoor ze weinig kwijt kunnen over hun werk. Over deze onderzoeken mogen ze wel hun kennis etaleren."

Ook voor hem persoonlijk werkt het partnerschap met het Mauritshuis stimulerend, vindt Benschop. "Ik ben zo betrokken geraakt dat ik ook privé lid ben geworden van de vriendenvereniging van het museum. Kunst is een verrijking van mijn leven. Kunst leert je te kijken en je te verbazen." Zijn kinderen, van zeventien, vijftien en negen jaar, zijn alvast gewaarschuwd. Op zondagmiddag zullen ze geregeld te horen krijgen: 'Kom, we gaan naar het Mauritshuis'. Benschop: "Meestal hebben ze geen zin, maar als ze er eenmaal zijn, vinden ze het vaak toch wel leuk."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden