'Er is meer ruimte gekomen voor Gods vrouwelijke kant'

Gehuld in een mantel van spijkerstof staat een pop van Maria, de moeder van Jezus, in het Amersfoortse museum Flehite de bezoekers op te wachten. In de zakken van de 'mantelmadonna' kunnen de bezoekers een briefje met een gebed stoppen. "Al meer dan duizend gebeden heb ik uit die zakken gevist", zegt conservator Gerard Raven (57), enthousiast. Hij is projectleider van de tentoonstelling 'Maria, idool van alle tijden', waar de mantelmadonna deel van uitmaakt.

De expositie, die begin juli van start ging en tot 6 november loopt, is een doorslaand succes. Met in totaal 15.000 bezoekers tot nu toe heeft het museum een eigen record gebroken, zegt Raven. "Het oude record stond op 12.000."

Hoe verklaart u dit succes?
"Vroeger was God altijd mannelijk, een Vader. In onze tijd is er meer ruimte gekomen voor Gods vrouwelijke kant. Door de vele onzekerheden en crises om ons heen neemt de behoefte daaraan alleen maar toe."

Welke mensen komen op de tentoonstelling af?
"Wij hebben twee doelgroepen: gelovige katholieken en 'zinzoekers': mensen die niet traditioneel geloven maar wel op zoek zijn naar zingeving. Vooral de eerste groep blijkt in groten getale te komen. De zinzoekers vinden jammer genoeg nauwelijks hun weg naar de tentoonstelling. Misschien hebben wij onvoldoende ingespeeld op wat hen interesseert. Wij wilden ze laten zien dat Maria ook voor hen een inspirerend figuur kan zijn. We hebben zelfs een speciale glossy voor ze gemaakt. Maar dat sloeg kennelijk toch niet zo aan."

Wat spreekt de bezoekers van de tentoonstelling het meest aan?
"Vooral de klassieke Maria-voorstellingen, zo blijkt. De meer gewaagde en moderne beelden kan niet iedereen waarderen. Mensen vinden ze kitscherig, te weinig op Maria lijken of te profaan. Op een beeld van kunstenares Marliz Frencken draagt de Moeder Gods bijvoorbeeld een blauw Nivea-zalfpotje als aureool. Vonden wij speels. Sommige bezoekers dachten daar anders over."

Wat gebeurt er met de gebeden in de mantelmadonna?
"Die worden naar twee kerken en naar het plaatselijke klooster van Onze Lieve Vrouw gebracht. Daar gaan de nonnen ermee aan de slag. We gebruiken de gebeden ook voor wetenschappelijk onderzoek. Dat idee ontstond gaandeweg de tentoonstelling. Mensen schrijven bloedserieuze dingen op. Prachtig studiemateriaal."

Voelt u zich niet bezwaard de briefjes af te staan aan de wetenschap, zonder mensen daarover in te lichten?
"Inlichten lukt inderdaad niet meer, daarvoor kwam het idee te laat. Maar ik zie geen bezwaar. De gebeden zijn anoniem. En we zullen er integer mee omgaan."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden