Opinie

Er is een alternatief voor 'flopkip in flauwekulsaus'

Wakker Dier voert al jaren intensief campagne tegen de plofkip.

De Tweede Kamer hoeft zich niet te bemoeien met het leven van een kip. Supermarkten binden al onderling de strijd aan wie het vriendelijkst is voor dat dier, aldus Dick Veerman.

Murw gebeukt door jarenlange campagnes tegen de plofkip, besloten de Nederlandse supers in 2012 om collectief de plofkip af te schaffen. De ploffer ontwikkelt zich in zes weken van een kuikentje tot een slachtrijpe kip. Het dier is gefokt op een snelle aanzet van vlees, met name op de borst. Het zijn slome en topzware vogels, die veel stilzitten in hun mest en daardoor brandblaren en voetzoolproblemen kunnen krijgen.

Voorstanders van meer dierenwelzijn vinden daarom dat de ploffer moet worden ingeruild voor een ander ras. Dat groeit trager, ontwikkelt kleinere borstfilets, heeft gespierdere poten en is beweeglijker. Daarom ligt het dier niet door, zoals een snelle groeier.

Supermarktinkopers vertelden mij dat zij zich schamen voor de manier waarop de ploffer er in zijn laatste dagen bij zit. Ze vinden het een hoopje ellende dat wacht op de dood. Ze kiezen liever voor een trager ras, ook al is het onduurzamer omdat het meer voer kost.

Poten en vleugels
Omschakelen op een trage kip is een operatie van jewelste omdat Nederlanders alleen de filets eten. We eten nauwelijks hele kip en houden niet van de poten en vleugels. Die exporteren we daarom naar het inmiddels spreekwoordelijke Ghana. Dat gebeurt ook als we zo'n betere kip krijgen voorgezet. We eten maar 40 procent van een in Nederland gefokte kip zelf op. Dat betekent dat alle meerkosten op de filets moeten worden terugverdiend. Die worden daardoor verhoudingsgewijs veel te duur. De resterende 60 procent brengt in het buitenland zelfs minder op dan plofkip omdat het van een magerder dier komt. Bedrijfseconomisch zorgt dat voor een uitdaging die niets extra oplevert en bergen puzzelwerk vraagt.

Uitgedaagd door de campagnes van Wakker Dier tegen de ploffer en hun eigen gevoelens, besloten de supers die sprong niettemin toch te wagen. Dit jaar wilden ze hun gezamenlijke Kip van Morgen, een minimale versie van zo'n tragere groeier, op de markt brengen. Ze besloten de extra kosten voor die 60 procent voorlopig voor hun rekening te nemen. Dat is een bravo waard.

De ACM, onze mededingsautoriteit, blijkt het echter niet te pikken en oordeelt dat de supers een kartel vormen als ze de ploffer laten verdwijnen ten gunste van één Kip van Morgen. Dat schaadt de vrije marktwerking, zegt de Autoriteit.

Europees recht
De Tweede Kamer is heftig teleurgesteld en overweegt vandaag in een debat de ACM te overrulen door de Kip van Morgen verplicht te stellen. Maar dat gaat niet. De ACM past domweg Europees recht toe. Dat bepaalt dat consumenten moeten kunnen kiezen. Omdat we een EU-land zijn, moet de Kamer dat accepteren. Is er nu een impasse ontstaan?

Wie dat denkt, kijkt niet goed om zich heen. Supermarkt Jumbo blijkt namelijk al vóór de introductie van de nieuwe superkip verder te zijn gegaan. Zijn Nieuwe Standaard Kip is niet alleen een antwoord op dat hoopje ellende vlak voor de slacht, maar ook op Wakker Dier die de Kip van Morgen nog steeds een 'flopkip in flauwekulsaus' noemt omdat het beest nog steeds behoorlijk snel groeit, geen daglicht en te weinig ruimte heeft.

Jumbo's inkoopdirecteur vertelde me dat consumenten zijn nóg betere en duurdere kip graag kopen. Dat laat zien dat de Kamer zich niet moet bemoeien met ondergrenzen. Die maken supers lui, terwijl de campagnes van Wakker Dier hen inmiddels laten concurreren op wie het vriendelijkst voor de kip is. Dat is precies wat de ACM en de Kamer willen. Alle reden voor een feestje dus, in plaats van een zorgelijk debat over mogelijk ingrijpen.

Dick Veerman: publicist over voeding, hoofdredacteur Foodlog

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden