Er groeit niets blijvends in Engeland

Kittel snelt naar zege in Londen. In het land van Wiggins en Froome heeft de wielersport nog een lange weg te gaan.

LONDEN - De Tour passeerde gisteren op weg naar de streep, op The Mall in Londen, Parliament Square. Achter de bronzen ruggen van notabele staatslieden als Churchill en Benjamin Disraeli scheurde een Duitse sneltrein met de naam Marcel Kittel door de straten van de Engelse hoofdstad. Zouden de Britten op deze bijna heilige grond een afgietsel van Dave Brailsford pikken? Little chance. En toch loopt het land dezer dagen weg met de man die volgens The Guardian 'Engeland aan het fietsen kreeg'.

Brailsford werd er door de Queen voor geridderd. Voor zijn verdiensten die ervoor zorgden dat het 'God save the Queen' twee zomers op rij door de luidsprekers over de Champs-Élysées schalde. Brailsfords veel geprezen wielerproject hielp Bradley Wiggins en Chris Froome in het geel. Oorspronkelijk opgezet als olympische onderneming, gaandeweg het miljoenenproject werd Sir Brailsford bevangen door de Tourkoorts.

Zonder Brailsfords ingeving zou Kittel gisteren nooit zijn tweede etappe hebben gewonnen vlakbij Buckingham Palace. Dan hadden miljoenen Engelsen het weekend waarschijnlijk niet in de Yorkshire Dales gespendeerd. En had het woon-weekverkeer in Londen op maandag gewoon langs de Thames vastgestaan in plaats van op de ringweg.

Engeland heeft deze Tourstart verdiend, herhaalde Christian Prudhomme zichzelf. De Tourbaas kon ook eigenlijk nauwelijks voorbij de recente Britse successen op Franse bodem. "Ik hoop dat hier iets blijvends groeit", sprak hij de Engelsen hoopvol toe.

De realiteit is dat Engeland een hele lange weg te gaan heeft. En wellicht nooit zal slagen. Sommige fietsclubs in Groot-Brittannië overwegen bijvoorbeeld een ledenstop. De toestroom aan wielertoeristen zorgt steeds vaker voor onveilige situaties op de smalle wegen. De Engelse infrastructuur is eerlijk gezegd niet gemaakt voor tweewielers. Buiten de grote agglomeraties ontbreken fietspaden. Daar komt bij dat de Engelse automobilist het asfalt als zijn exclusieve domein ziet.

Wie in Engeland een serieuze wielercarrière nastreeft, moet niet alleen afrekenen met de vooroordelen over geschoren benen en nauwsluitende kleding. Op de openbare weg trainen vergt stalen zenuwen en een portie geluk. Niet voor niets wijken veel beginnende Britse profs nog altijd uit naar het Europese vasteland. Het verkeer is daar ingesteld op fietsers. Dat baanwielrennen een van de weinige onderdelen is met een stevige Britse traditie, is niet voor niets.

Van de doorstroming van onderuit zal het moeten komen, wil Brailsfords ambitieuze project een blijvertje worden. Dat er zaterdag aan het Grand Depart in Leeds vier Engelsen aan de start verschenen, van wie een met Keniaanse wortels, is een veeg teken. De basis in Engeland blijft angstvallig smal. Natuurlijk, er waren blessures waardoor Team Sky, het Britse paradepaardje van Brailsford, alleen 'thuisspelers' Geraint Thomas en Froome kon opstellen. De gaten worden deze Ronde opgevuld door coureurs uit Spanje, Wit-Rusland, Oostenrijk, de VS en Australië. Het gegeven dat Brailsford geen eigen kweek kon opstellen, zou hem zorgen moeten baren.

En dan is er nog Brailsford afhankelijkheid van Sky, het tv-netwerk van mediakoning Rupert Murdoch. Het concern dat dezer dagen weer eens het nieuws haalde met de veroordeling van de hoofdredacteur van News of the World, stopt de ploeg tussen de 20 en 30 miljoen euro toe, jaarlijks. Niemand, Brailsford en het Sky-management uitgezonderd, weet de precieze bedragen. Maar dat de begroting de grootste is in het profpeloton, daaraan twijfelt niemand. Bij Sky is niets te gek: windtunnels, gadgets, trainen op onherbergzame plekken om maar wat te noemen.

Brailsford en Froome zijn in een gespreid bedje gevallen. Tot Sky, om wat voor reden ook, de stekker uit de ploeg trekt. De vergelijking met Rabo dringt zich op. Ook daar bleek met het afhaken van de hoofd- en tevens enige sponsor, het fundament ineens heel broos. De Nederlandse ploeg verdwijnt dit jaar misschien wel van het hoogste podium omdat de financiële basis flinterdun bleek.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden