'Er gebeurt in Azië meer dan wij hier in de bioscoop zien'

"Het was hectisch en spannend", zegt Mart Dominicus, terugkijkend op tien dagen International Film Festival Rotterdam. Dominicus is docent regie aan de Filmacademie, en alleen als lid van de Raad van Toezicht verbonden aan het festival, maar toen festivaldirecteur Rutger Wolfson eind vorig jaar in behandeling moest voor een auto-immuunziekte, sprong Dominicus voor hem in.

Aziatische films zijn dit jaar flink in de prijzen gevallen. Twee van de drie Tiger Award-winnaars komen uit Azië en de internationale persjury bekroonde een film uit Thailand.

"Ik vind het geweldig, maar ik moet zeggen dat ik niet helemaal onpartijdig ben. Ik heb een zwak voor de Aziatische cinema en ben ook een tijdje als Azië-scout voor het festival werkzaam geweest. Ik denk dat het geen toeval is dat films uit Japan, Zuid-Korea en Thailand zo in de smaak vallen. Het is een regio waar al twee, drie decennia enerverende dingen gebeuren."

Er gebeurt in Azië meer dan we hier in de bioscoop te zien krijgen?

"Zeker, en we hopen ook dat die bekroningen een gevolg zullen hebben, dat die films worden opgepikt in het reguliere circuit. In de jaren tachtig bracht festivaloprichter Hubert Bals de Chinese cinema, waar we in de jaren negentig vertrouwd mee zijn geraakt. Films als 'Raise the Red Lantern' van Zhang Yimou en 'Farewell to my Concubine' van Chen Kaige."

Viel er voor u ook iets te ontdekken?

"Ik moet zeggen dat het werk van de Deense regisseur Nils Malmros voor mij een openbaring was. Ik denk dat 'Sorrow and Joy', een heel mooi intiem relatiedrama, zo de bioscoop in kan. De wereldcinema is hier door de jaren heen aardig aan bod gekomen, en toch tovert het festival zo'n naam uit de hoge hoed. In Rotterdam ontmoet ik dan een regisseur die stevig in de zestig is, met een heel mooi, verlegen oeuvre. Heel anders dan Malmros' landgenoot Lars von Trier die het meer van de daken schreeuwt."

Is het niet jammer dat veel mensen niet toekomen aan Malmros, omdat ze verdwalen in het gigantische aanbod?

"Enkele jaren geleden is het aantal films al teruggebracht. Ik denk dat er nu een goede balans is. Het hoort ook wel een beetje bij het festivalgevoel, dat er meer is dan je aan kunt. Op het North Sea Jazz Festival gebeuren ook mooie dingen in verschillende zalen."

Wat gaat u nu doen?

"Na het weekend ga ik het festival evalueren, en (lacht) nazorg verlenen. Daarna snel terug naar de Filmacademie in

Amsterdam."
Tigers uitgereikt in Rotterdam
Tijdens de prijsuitreiking gisteravond in congrescentrum De Doelen zijn drie films bekroond met een Hivos Tiger Award ter waarde van 15.000 euro: 'Anatomy of a Paperclip' van de Japanner Ikeda Akira, 'Han Gong-Ju' van de Zuid-Koreaan Lee Su-Jin en het Zweedse tienerportret 'Something must break' van Ester Martin Bergsmark.

De Big Screen Award, uitgereikt door een publieksjury, ging naar Rusland: 'Another Year' van Oxana Bychkova. De internationale pers koos voor 'The Songs of Rice' van de Thaise Uruphong Raksasad, en de vaderlandse pers bekroonde een film uit Chili: de psychologiche thriller 'To kill a Man' van Alejandro Fernandez Almendras.

De jongerenjury was het meest enthousiast over een Franse satire met Charlotte Gainsbourg: 'Jacky au royaume des filles' van Riad Sattouf.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden