Er blijven te veel gewonden vallen in het verkeer

Minister Schultz suggereert opnieuw in brief aan Kamer dat maximum aantal gewonden bijgesteld kan worden

Het aantal verkeersgewonden daalt lang niet zo snel als zou moeten. Dat blijkt uit cijfers die minister Schultz (VVD, infrastructuur en milieu) gisteren naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Het aantal verkeersgewonden daalde in 2013, net als in 2012. Maar de daling bedraagt 'slechts' 3,9 procent, terwijl bijna acht procent nodig is om aan de doelstelling voor 2020 te voldoen. Het kabinet wil dat er dan maximaal 10.600 slachtoffers vallen.

Voor wat betreft het aantal verkeersdoden zien de cijfers er beter uit. Dat daalt al jaren, tot 570 in 2013. De ambitie voor maximaal 500 doden in 2020 lijkt wel haalbaar.

Dat het aantal verkeersgewonden niet snel genoeg daalt, heeft te maken met de slechte registratie. Bij niet alle ongelukken is politie aanwezig, en van niet iedereen die in het ziekenhuis terecht komt, is bekend hoe dat precies is gegaan. Wie niet weet hoe ongelukken worden veroorzaakt, kan ze ook niet oplossen. De registratie verbetert wel, maar langzaam.

Naast persoonlijke drama's hebben verkeersongelukken ook een financiële consequentie. Het aantal doden en gewonden vertegenwoordigt jaarlijks een bedrag van 12 miljard euro.

Of er net als voorgaande jaren meer gewonden onder fietsers en ouderen te betreuren waren, is nog niet bekend. De uitsplitsing volgt waarschijnlijk in januari. Gelijktijdig zal de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (Swov) een onderzoek naar mogelijkheden tot verbetering publiceren. Enkele onderwerpen: de aanpak van infrastructuur, de fietshelm en het dragen van motorkleding op de bromfiets. Wat de Swov precies zal adviseren, wilde een woordvoerder van de stichting gisteren nog niet verklappen.

Schultz kondigde gisteren ook meteen aan komend jaar een nieuw plan aan de Swov te willen sturen, op basis van al die voorstellen tot verbetering.

Vervolgens zal ze op basis van reactie van de Swov "in overleg met de decentrale overheden en maatschappelijke partners bezien of de doelstelling aangepast zou kunnen worden", schrijft de minister aan de Kamer.

Precíes dat zinnetje stond in april van dit jaar ook in een brief aan de Kamer over verkeersveiligheid. Medio 2013, tijdens een debat over verkeersveiligheid in de Tweede Kamer, hintte ze er ook al op, tot woede van het CDA.

"Onverteerbaar", noemde CDA-Kamerlid Sander de Rouwe de suggestie dat er mogelijk toch een hoger maximum aantal verkeersgewonden wordt afgesproken.

De Nederlandse Vereniging van Verkeersslachtoffers noemt de meest recente toespeling van Schultz 'schandalig'. "Er liggen zat rapporten met adviezen om het aantal slachtoffers terug te dringen", zegt een woordvoerder. "Die hoeft ze alleen maar op te volgen."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden