VAK T

Epke is Epke niet meer (maar TeamNL-turner Zonderland)

Epke Zonderland in actie op de EK turnen in het Poolse Szczecin. Beeld BSR Agency

Ineens was Epke Epke niet meer. Op de Europese kampioenschappen turnen in het Poolse Szczecin had de beroemde rekturner plots een andere voornaam gekregen van turnbond KNGU.

‘Goud voor TeamNL-turner Zonderland’, stond er in het persbericht over de Europese titel van Epke Zonderland. Eerder op de dag was de naam van Eythora Thorsdottir al helemaal verdwenen in de onderwerpregel van het persbericht nadat zij zilver had gewonnen op vloer. ‘TeamNL-turnster grijpt EK-zilver op vloer’. Wie wilde weten wie dat was, moest verder lezen. Het noemen van de term ‘TeamNL’, bedacht door Maurits Hendriks om voor meer commercieel succes te zorgen, staat hoog op het prioriteitenlijstje van de sportbonden. Een collega vroeg waarom Epke Zonderland zijn voornaam kwijt was op de EK. ‘Instructie vanuit NOC-NSF’, zei de perschef van de turnbond. Een kort onderzoek in de mailbox laat zien dat ook andere bonden deze instructie braaf opvolgen.

‘Dressuurruiters van TeamNL beginnen goed aan wereldbekerfinale’. De leukste was die van de tennissters. Het Fed Cupteam werd vanaf nu het ‘TeamNL Fed Cupteam’ genoemd. Het is maar goed dat er geen gehoor werd gegeven vanuit de journalistiek aan de oproep van Paul Haarhuis een tijd terug. Hij had een verzoek voor de journalisten die naar de halve finale van Nederland tegen Frankrijk waren gekomen. Of wij de ploeg in de krant het Athlon Nederlands Fed Cupteam wilden noemen. Athlon was een sponsor die voor één wedstrijd was ingestapt. Redacties zijn er niet voor om belangen van derden te behartigen. Zijn oproep kreeg daarom geen gehoor, tot grote woede van de coach.

Straks had de ploeg in de berichtgeving van de bond nog het TeamNL Athlon Fed Cupteam geheten. Duidelijker wordt het er allemaal niet op.

Dat is ook een van de redenen waarom redacties liever geen omslachtige namen gebruiken voor sportteams. Soms veranderen de namen door wisselende sponsors zo snel, dat niemand meer begrijpt over welke ploeg het gaat.

In de beginjaren van de sportsponsoring in de jaren tachtig lag op de sportredactie van Trouw in een lade zelfs een briefje met de oorspronkelijke namen van de basketbalploegen. Zo kon de dienstdoende sportredacteur even spieken over welke ploeg het eigenlijk ging.

Dat speelt bij de sporters die voor Nederland uitkomen niet. Dat blijft gewoon de Nederlandse ploeg, herstel, TeamNL.

Vanuit de inkomsten voor sport gezien is de vraag om sponsornamen te noemen best te begrijpen. Er zal ook vast een manager zijn geweest die het nut van de term TeamNL ooit heeft uitgelegd.

Eenheidsworst

Journalistiek gezien wringt het. Redacties zijn juist niet op zoek naar eenheidsworst. Het zijn de bijzondere verhalen van sporters die het meeste gelezen worden. Je zou zeggen dat die verhalen commercieel gezien ook het meest interessant zijn. Juist de verschillende wegen naar succes maken de sporters uniek.

NOC-NSF zou zich ook af kunnen vragen of het commercieel gezien wel werkt om iedere sporter die voor Nederland uitkomt in het TeamNL-jasje te stoppen. Waarom zou je een prachtige naam als Eythora Thorsdottir willen vervangen door de nietszeggende titel ‘TeamNL-turnster’?

Het is de vraag of het presenteren van de Nederlandse ploeg als commercieel product al iets heeft opgeleverd. Vlak nadat Maurits Hendriks de term introduceerde, in Rio in 2016, vertrokken er vier grote sponsors bij NOC-NSF.

De oproep om TeamNL in verhalen te vermelden klinkt sindsdien steeds vaker. Vooruit, bij deze. Het staat er nu – kop en kader meegeteld – dertien keer. Dat leek ons voorlopig wel even genoeg.

TeamNL-sporters

1.Epke Zonderland
2.Eythora Thorsdottir
3.Nederlandse tennissters

In de rubriek Vak T beschouwen sportredacteuren Fred Buddenberg, Kick Hommes en Eline van Suchtelen het sportnieuws uit de losse pols.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden