EO gaat door met Juliana

Campagne wijst weer op risico’s van schulden

EO gaat door met Juliana

De Evangelische Omroep zet de dramaserie over prinses/koningin Juliana komend televisieseizoen voort. Na gemiddeld 1,3 miljoen kijkers per aflevering in de eerste reeks zag de EO daar alle reden toe. Het leven van Juliana biedt stof genoeg.

„De eerste serie ging over de periode 1930-1940. Die tijd was gezapig vergeleken de periode die volgde, met de Tweede Wereldoorlog en de Greet Hofmansaffaire”, zei producent Paul Voorthuysen gisteren tijdens opnamen bij het kasteel op de Keukenhof in Lisse. De nieuwe afleveringen, vanaf januari 2009 te zien, worden dan ook veel dynamischer. Er mocht in overleg met de overheid zelfs al kort worden gefilmd bij Paleis Soestdijk: In de tuin èn vanuit de tuin: Een wandeling van Juliana en Bernhard door de zuilengalerij.

Meer dan een miljoen mensen volgen cursus

Ruim 1,1 miljoen mensen volgden in 2006 een opleiding in het niet-bekostigd onderwijs. Dat kunnen cursussen zijn voor werk of vrije tijd, maar ook langere opleidingen, zoals accountancy of een havo- of vwo-opleiding aan een commercieel instituut. Dat blijkt uit gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het betekent dat 10,6 procent van de inwoners van Nederland (tussen 17 en 65 jaar) een cursus volgt. Dat aandeel is sinds 2003 licht gedaald.

Op de cursusmarkt zijn vooral mensen tussen de 25 en 44 jaar actief. Vanaf het 45ste levensjaar neemt de deelname geleidelijk af. Bij jongeren is de deelname lager doordat zij vaak nog gewoon naar school gaan.

Campagne wijst weer op risico’s van schulden

Een herstart van de Postbus 51-campagne ’Blijf positief’ moet mensen weer bewust maken van de risico’s van te veel rood staan, lenen en kopen op krediet. Staatssecretaris Ahmed Aboutaleb (sociale zaken) gaf gisteren het startsein. Tot half juli zijn de televisiespots te zien en de radiospots te horen. Een derde van alle mensen staat rood of heeft een lening bij de bank, hypotheekschulden niet meegerekend. Een kwart van de Nederlanders kijkt niet van tevoren naar het totale bedrag dat zij moeten betalen wanneer zij een product op afbetaling kopen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden