enz. enz.

Diskjockey Michiel Veenstra van Radio 3FM heeft binnen een paar dagen al duizenden aanvragen ontvangen voor zijn stickeractie ’Geen pepernoten tot Sinterklaas’. Veenstra protesteert met de actie tegen het feit dat er al in augustus pepernoten in de winkels liggen. Het is de bedoeling dat luisteraars de stickers uit protest massaal gaan plakken op supermarkten, banketbakkers en lunchtrommels. Het ontwerp lijkt erg op de bekende stickers tegen reclamedrukwerk.

De tien bekendste typetjes van André van Duin worden vereeuwigd op een postzegel. De foto’s voor de zegels zijn door Van Duin zelf uitgekozen. Naast meneer en mevrouw de Bok en Willempie verschijnt ook Flip Fluitketel op een van de zegels. Hiermee geeft TNT Post een overzicht van de carrière van André van Duin. Het boekje en de zegels zijn uitgebracht ter gelegenheid van de nieuwe show van de volkskomiek, André’s Nieuwe Revue. Uit een onderzoek in 1993 bleek al dat een groot deel van de Nederlandse bevolking het op prijs zou stellen als de toenmalige PTT naast de beeltenis van koningin Beatrix ook andere nog levende bekende landgenoten zou afbeelden op postzegels. Daarbij noemden de ondervraagden onder anderen toenmalig premier Ruud Lubbers, André van Duin en Ruud Gullit.

Onder de naam Les Femmes komt modeontwerper Mart Visser dit najaar met een luxe salontafelboek. Hij maakte dat in samenwerking met fotograaf Paul Baker en BIS Publishers. Les Femmes draagt hij op aan de vrouwen die zijn creaties dragen. De haute-coutureklanten exposeren in hun favoriete ontwerp. Naast de beelden geven zij hun oneliners, ofwel persoonlijke motivering weer.

Het boek ’De gelukkige klas’, dat een maand lang centraal staat tijdens Nederland Leest, is in één klap het meest gedrukte boek van schrijver Theo Thijssen. Dat meldt Jan Carmiggelt van de Stichting Theo Thijssen. Het in 1926 gepubliceerde verhaal over meester Staal en zijn klas verscheen in een oplage van bijna een miljoen. De cijfers van ’Kees de jongen’, het beroemdste boek van Thijssen, vallen daarbij volgens Carmiggelt in het niet.

„Kees de jongen is toe aan zijn 45ste druk. Sinds 1923 zijn hier bijna 400.000 exemplaren van verkocht, dat kun je dus een echte ’longseller’ noemen. Maar zo’n oplage van De gelukkige klas is echt uniek”.

De plotseling aandacht voor de in 1943 overleden schrijver is volgens Carmiggelt ook merkbaar in het aantal bezoekers van het Theo Thijssen Museum in Amsterdam. „Dat is de afgelopen weken verdriedubbeld. Vooral mensen uit het onderwijs, over wie Thijssen veel bezoeken schreef, komen nu naar het museum.” Hoewel de oplagecijfers van Kees de jongen verbleken bij de aantallen van De gelukkige klas, blijft het boek in de ogen van Carmiggelt „het hoogtepunt uit het oeuvre van Thijssen”. „Kees de jongen las ik al toen ik 10 jaar was. Nu ben ik 74 en nog steeds lees ik dat boek ieder jaar een keer.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden