enz. enz.

Ook moslima’s kunnen nu optimaal van een dagje strand genieten zonder te hoeven struikelen over geloofsvoorschriften. Als alternatief voor de blote bikini is er nu namelijk de burkini.

Deze samentrekking van de woorden boerka en bikini, heeft iets weg van een duikerspak met capuchon. Op handen, voeten en gezicht na, blijft het lichaam geheel bedekt. De vrouwelijke vormen worden verhuld door een wijdvallende laag stof rond borsten en billen. Zo is de zwemkleding geheel in lijn met de Islamitische voorschriften.

Daarnaast is ook aan het zwemplezier van de moslimdames gedacht. De badpakken zijn gemaakt van een lichte stof die waterafstotend is en snel droogt. Het plezier dat het gewaad belooft wordt wel duur betaald. Want ’vanaf 100 euro per stuk’ vallen de Burkini’s zeker in de categorie ’prijzig’.

In Australië, het thuisland van de ontwerpster Aheda Zanetti, lopen ze wel warm voor het nieuwe product. Al zeker 9000 exemplaren werden verkocht. ’Na 7 jaar niet het water in te hebben gekund, deed ik dat zondag!’ en ’Mijn 14 jarige dochter was altijd depressief over wat ze naar het strand aan moest. U heeft haar leven compleet veranderd’, zijn slechts enkele voorbeelden van de lovende reacties waarmee de website wordt overspoeld. Helaas voor Nederlandse geïnteresseerden, is de burkini hier nog niet te koop. Maar voor een voorproefje kun je vast terecht op http://www.ahiida.com/

De Gouden Gids gaat op circa 3000 websites tekstlinks zetten naar bijpassende rubrieken in het naslagwerk. Op die manier krijgen bezoekers van websites over specifieke onderwerpen, snel en gemakkelijk toegang tot aanvullende en voor hen relevante informatie.

Een bezoeker van een website over advocaten wordt bijvoorbeeld naar de bijpassende rubriek ’Advocaten en Advocatenkantoren’ geleid. En wie de de startpagina over exotisch koken bezoekt, vindt een verwijzing naar kookstudio’s.

Om de grootschalige campagne mogelijk te maken, werkte de Gouden Gids samen met AdLantic Online Advertising. Zij selecteerden en mobiliseerden duizenden beheerders van websites om mee te werken. Binnen een paar maanden moeten zo alle 2500 rubrieken van de Gouden Gids méér en bovendien meer doelgerichte bezoekers krijgen.

Oorlogswinter, de jeugdroman van Jan Terlouw, wordt verfilmd. Het wordt een productie van Isabella Films en Fu Works en Martin Koolhoven regisseert de film. Hij komt in 2008 in de bioscoop. Oorlogswinter vertelt over de 14-jarige jongen Michiel in de hongerwinter van 1944. Voormalig D66-politicus Jan Terlouw schreef het boek in 1972. De schrijver baseerde het verhaal op zijn eigen oorlogservaringen. De nu 75-jarige Terlouw was twaalf toen de hongerwinter uitbrak.

De opnames moeten deze winter plaatsvinden in Nederland en Polen. Het scenario is geschreven door Mieke de Jong, Paul Jan Nelissen en regisseur Koolhoven. Acteurs zijn nog niet bekend, al vermoedt producent San Fu Maltha dat er niet veel grote namen aan de film meewerken. „Het verhaal zelf moet in dit geval de hoofdrol vertolken.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden