Entree heffen voor de koers, Belkin wil het echt

Het Engelse publiek kwam massaal opdagen tijdens de eerste dagen van de Tour Beeld anp
Het Engelse publiek kwam massaal opdagen tijdens de eerste dagen van de TourBeeld anp

Een van de mooiste aspecten van wielrennen is dat iedereen kan komen kijken. Niet lang meer, als het aan Belkin-manager Richard Plugge ligt. Gisteravond, in de Avondetappe, droomde hij hardop van het heffen van entreegeld voor het bekijken van wielerkoersen.

Ter verdediging van de beste man: hij is natuurlijk wanhopig op zoek naar geld. Zijn sponsor Belkin maakte vlak voor de Tour bekend dat het na anderhalf jaar alweer afhaakt. Dus rijdt de ploeg dit jaar niet alleen rond om Bauke Mollema een mooie plek in het klassement te bezorgen, maar vooral ook om zichzelf in de kijker te rijden bij potentiële geldschieters.

Crowdfunding
En een kat in het nauw maakt soms rare sprongen. Vorige maand lanceerde Belkin bijvoorbeeld een crowdfundingsactie: zodat potentiële sponsoren een goed beeld zouden krijgen van de trouwe achterban van deze World Tour wielerploeg. Fans konden een tientje storten, en dan zouden ze in ruil daarvoor... of wacht, nee, zo gaat het bij alle andere crowdfundingsacties: dat je er iets voor terugkrijgt, en dat de band tussen donateur en ontvanger zo versterkt wordt.

Bij Belkin konden fans gewoon een tientje lappen, en dat was dan dat.

Een paar weken later is de teller dus blijven steken op tweeduizend donateurs. Een fanschare die vergelijkbaar is met de gemiddelde voetbalclub in de hoofdklasse zaterdagamateurs. Maal tien euro heb je misschien net genoeg om die vermaledijde naam 'Belkin' weer over te spuiten op al je teambussen. Maar of je er een grote sponsor, die vele miljoenen euro's per jaar dient bij te dragen, mee binnenhengelt? Nou, misschien werkt het zelfs wel een beetje contraproductief.

Contraproductief
Wat zeker ook contraproductief zal werken, is de poging om het publiek weg te houden bij de koers. Plugge reageerde gisteravond op een filmpje van UCI-voorzitter Brian Cookson, die nadacht over manieren om meer geld te verdienen aan het wielrennen. Maar, zo voegde hij daaraan toe, dat is lastiger dan bij andere sporten, want je kunt het publiek niet zomaar geld gaan vragen voor het bezichtigen van een koers. Logische gedachte.

Of niet? "Ik schrik er wel van dat hij dat zegt", reageerde Plugge. Want voor hem stond het vast: je moest juist wel nadenken over manieren om entree te vragen van het publiek. "Natuurlijk, dan moet je wel iets extra bieden".

Dat laatste had Belkin misschien ook moeten bedenken alvorens die lichtzinnige crowdfundingsactie op te zetten. En hoe je een parcours van 200 kilometer zodanig wilt bewaken dat alleen bezitters van een geldig entreebewijs zich aan de kant van de weg vervoegen, dat mag hij ook nog een keer uitleggen.

Viptenten
Natuurlijk, er zijn al ontwikkelingen in die richting: om plek te maken voor duurbetaalde viptenten, werd de iconische Muur van Geraardsbergen is uit het parcours van de Ronde van Vlaanderen geschrapt. Of je daar nou blij mee moet zijn?

Met een beetje commercie is niks mis: anders dan de meeste andere sporten is wielrennen nooit als amateursport begonnen, met nobele idealen, maar werd er vanaf het begin al om geld gekoerst. Ooit een voetballer de sponsornaam op zijn shirt strak zien trekken, net voor hij een doelpunt ging maken?

Maar het laatste wat je moet doen, is de ziel uit het wielrennen halen door het publiek erbij weg te houden. Zou Plugge ooit in een Vlaams dorpje de Ronde van Vlaanderen hebben bekeken?

Ik interviewde ooit Leen Laconte, directeur van de Brakke Grond, over de vraag waarom het wielrennen in Vlaanderen zo populair is, en bovendien zo verknoopt met de nationale identiteit. Precies omdat het wielrennen zich niet in een stadion laat persen, maar zich hecht aan het landschap: er is geen dorpje waar niet af en toe een wielerkoers doorheen komt. "Het is als Vlaming ondenkbaar dat je geen jeugdherinneringen aan het wielrennen hebt", zei ze.

Iedereen die dat valse romantiek noemt, die moet het sprookje van de gans en de gouden eieren er nog een keertje op nalezen, voor hij entree wil heffen bij een wielerwedstrijd.

In het blog 'De Tour vanaf de bank' doen wielerminnende Trouwredacteuren en -medewerkers die toevallig niet op de sportredactie werken vanaf de bank verslag van de Tour de France.

null Beeld ANP
Beeld ANP
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden