Entertainmentgigant Endemol naar beurs

Van onze redactie economie AMSTERDAM - TV- en theaterproducent Endemol, bekend van onder meer de Soundmix show, gaat binnen een half jaar aandelen verkopen via de Amsterdamse beurs. Ideeën om het bedrijf gedeeltelijk te verkopen aan bijvoorbeeld KPN zijn daarmee voorlopig van de baan.

Endemol zoekt geld voor internationale expansie, zo licht een woordvoerder de komende beursgang toe. Het bedrijf is nu al een van de grootste zelfstandige producenten van televisieprogramma's in Europa en denkt zijn werkterrein onder meer in Zuid-Amerika te kunnen uitbreiden. “Met onze vestigingen in Madrid en Lissabon hebben we een mooie springplank naar die Latijns-Amerikaanse landen”, aldus de zegsman.

Angst dat televisieshows erg cultuurgebonden zijn en dat Europees werk dus niet zonder meer naar Zuid-Amerika is over te planten, heeft Endemol niet. “We werken met landelijke bedrijven. In Zweden hebben we een Zweeds bedrijf met alleen maar Zweedse mensen in dienst dat programma's maakt voor de Zweedse televisie. En in Portugal zijn het allemaal Portugezen, al is daar de directeur toevallig wel een Nederlander.”

De formule van programma's blijkt vaak in tal van culturen aan te slaan: “'Het spijt me' doet het overal goed, net als de Soundmix show. We hebben er alle vertrouwen in dat die formule ook in Zuid-Amerika werkt.” Endemol werkt al samen met productiebedrijven in onder meer Argentinië en Brazilië (respectievelijk voor The mini playback show en Animal crackers)

Endemol wil niet aangeven hoeveel geld het met de emissie hoopt binnen te krijgen “al hebben we daar natuurlijk wel ideeën over”. Ook geeft het bedrijf geen details over waar de opbrengst aan besteed zal worden. “We hebben drie aandachtgebieden. Driekwart van onze omzet komt uit tv-producties, dus voor de versterking daarvan zal wel het meeste het geld worden gebruikt. Maar ook de afdeling theaterproducties willen we internationaal uitbreiden en ten derde zien we veel in de ontwikkeling van interactieve media.”

Eerder gaf Joop van den Ende in Trouw al aan dat hij met zijn entertainment-bedrijf de wereld wil veroveren. “Endemol gaat de wereld over op een typisch-Hollandse slimme manier. We zijn geen Berlusconi die tachtig televisiestations wil opbouwen. Dat komt niet in ons hoofd op. Endemol is een bedrijf dat alle vormen van entertainment maakt, inclusief de commerciële uitingen die daaruit voortkomen. We kunnen niet winnen van de Amerikanen - we zullen er langs moeten. Het is fascinerend om te zien dat dat lukt”

Grote Europese concurrenten als de Kirch Gruppe in Duitsland en Fininvest van de Italiaanse mediamagnaat Silivio Berlusconi hebben vooral ook veel belangen in tv-zenders. “Wij hebben slechts een klein belang in de komende sportzender Sport 7. Misschien willen we ook op dat vlak nog wel uitbreiden. Maar ons zwaartepunt ligt toch bij de productie van programma's voor de zenders en niet in het bezit van zenders”, stelt de woordvoerder. Inmiddels zijn in meer dan dertig landen over de hele wereld Endemol-producties op televisie te zien.

Tot nu toe werd Endemol geregeld genoemd in samenhang met de ambities van Koninklijke PTT Nederland. Met name KPN Multimedia zou belanstelling hebben gehad om een belang te nemen in het bedrijf, dat zelf nog maar net twee jaar oud is en ontstond bij de fusie van Joop vande Ende Productions en John de Mol Produkties.

De zegsman van Endemol bevestigd dat er de “laatste jaren van verschillende zijden belangstelling is getoond voor een substantieel belang in Endemol”. Nu Van de Ende en De Mol hebben besloten naar de beurs te gaan “is zo'n verkoop aan derden voorlopig dus niet meer aan de orde”.

Endemol heeft 1 500 mensen in dienst, heeft vestigingen in negen Europese landen en de Verenigde Staten en kwam in zijn eerste volledige boekjaar (1994/1995) tot een omzet van 458 miljoen gulden. Daar werd een winst aan overgehouden van 43,6 miljoen.

Het bedrijf wordt een bijzondere verschijning op het Damrak, niet goed vergelijkbaar met enig ander beursfonds. ABN Amro Rothschild, coördinator bij de emissie, zal Endemol helpen bij het bepalen van de emissiekoers. De datum van de beursgang wordt “na de zomer” bekend gemaakt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden