Enscenering Haydn werkt

Operadagen Rotterdam: 'Die Jahreszeiten' van Joseph Haydn
door Opera O.T., B'Rock, Vocalconsort Berlin en solisten o.l.v. Christopher Moulds. Wo 25 mei, Nieuwe Luxor Theater Rotterdam. Herhaling: zo 29 mei, 15 uur. Info: www.operadagenrotterdam.nl

Het was een bijzonder idee van Opera O.T. om het oratorium 'Die Jahreszeiten' van Joseph Haydn scenisch uit te voeren. De enscenering van een oratorium of liedcyclus is al vaker vertoond, maar voor zover bekend was dit de eerste keer dat Haydns jaargetijden (op een libretto van de Nederlandse Baron van Swieten) naar het toneel werden gebracht. Oratorium werd zo opera, in een enscenering die uitstekend bleek te passen in het thema van de Operadagen in Rotterdam, 'het verloren paradijs'.

De regie van het Rotterdamse O.T. (Mirjam Koen en Gerrit Timmers) kenmerkt zich vaak door een wat letterlijke vertaling van de handeling. In de naïeve idealisering van het landleven die 'Die Jahreszeiten' is, werkt die aanpak ronduit sterk. Daarbij komt dat Koen en Timmers in hun enscenering een stap verder waren gegaan dan normaal.

De landlieden op het podium waren woensdag naar een heden getrokken en het regisseursduo transplanteerde de natuurkrachten in politieke richting. Zo was het koor een groep vluchtelingen, die asiel zoekt in het dorpje waar de boeren zich idyllisch alleen met de natuur wanen. En in het door de computer vormgegeven seizoenenlandschap, dat de hele voorstelling het realistische immense achterdoek vormt, zag je in Haydns lente al een vliegtuig hoog in de lucht langskomen.

Die interventies van buiten nemen gedurende de voorstelling alleen maar toe. De voertuigen in het landschap worden helikopters en tanks, het dorpje wordt onder de voet gelopen door het leger en door rebellen. Handelingen die af en toe lekker schuren met het drakerige libretto van Baron van Swieten: helemaal niet erg. Het spinnewiel dat in het origineel in de winter snort, is een jukebox geworden. En dat werkt verfrissend.

Fris en spannend was ook de muzikale aanpak van B'Rock en Vocalconsort Berlin onder dirigent Christopher Moulds. Voor de gelegenheid was B'Rock uitgebreid tot een grote bezetting, met hout- en koperblazers, een fortepiano en een flinke kluit strijkers. Onder Moulds musiceerde het gezelschap op het scherp van de snede. Je hoorde details die normaal verborgen bleven, verwijzingen naar Bach en Handel, Sturm und Drang en een natuurlijke lyriek. Om op zijn tijd de boel weer eens flink te laten kraken. B'Rock rocks.

Ook het Vocalconsort Berlin (dat al eerder met B'Rock samenwerkte) was erg goed. Het verraste al bij de eerste opkomst ('Komm, holder Lenz') en bleef op dat niveau zingen en acteren. Jammer dat de dansachtige bewegingen niet altijd even interessant waren bedacht.

Met sopraan Robin Johannsen, tenor Tom Randle en bas Tim Mirfin kreeg Haydns natuurode een mooie cast, al zong Mirfin wat onvast. Met haar zalvend-onopgesmukte timbre was Johannsen een ideale boerendochter. Maar de expressieve en uitstekend acterende Tom Randle gaf zijn karakter echt diepgang. Toen het hele dorp aan het slot zijn exodus voorbereidde, had je echt met ze te doen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden