Energie van onderop

Ook in haar eigen Amsterdamse wijk, Tuindorp Oostzaan, kennen ze haar als betrokken en actief. Deze morgen is ze er gaan rondfietsen met ambtenaren, een stedebouwkundige en mensen van de woningbouwvereniging om te laten zien waar verbeteringen mogelijk zijn. Waardeloos weer, maar dat maakt haar niet uit. Gewoon een regenbroek aan - over de hoogzwangere buik - en zoon Laslo achterop met een paraplu.

Bij het Klimaatverbond is Anna Schoemakers (1977) directeur campagnes en projecten. Ze probeert gemeenten, provincies en waterschappen aan te zetten tot effectief klimaatbeleid. Maar een fijne leefomgeving valt bij haar net zo goed onder duurzaamheid.

Tuindorp Oostzaan is in de jaren twintig gebouwd voor de arbeiders van de scheepswerven aan de Noordelijke IJ-oever. Het is een mooie wijk; smalle straatjes, huizen in de Amsterdamse schoolstijl, mét tuintjes. Er komen steeds meer jonge gezinnen vanuit de Amsterdamse binnenstad deze kant op. Maar de buurt heeft weinig draagkracht, vertelt Schoemakers. "De bakker en de apotheek houden het hier levend. Maar de Albert Heijn verderop trekt."

Rond het centrale Zonneplein staan panden leeg. De muur naast de bakker bladdert. Een ijzeren paaltje, dat auto's van het plein moet weren, is gejat. Schoemaker doet mee aan allerlei buurtinitiatieven. Het repair café, een festival in de zomer, en het verbeteren van de 'zonneroute' voor fietsers, liefst eindigend bij een terras op het Zonneplein. Energie Noord werkt aan zonnestroom, en mede dank zij de acties van buurtinitiatief Fijn Zonneplein is er in het Zonnehuis inmiddels weer theater te zien en zijn er muziekcursussen.

Schoemakers heeft haar tong wel een paar keer af moeten bijten tijdens de fietstocht. "Ambtenaren denken vaak vanuit hun eigen hoekje, vanuit beleidskaders," verklaart ze diplomatiek. "En de woningbouw zou wel wat coulanter mogen zijn in het verhuurbeleid, anders blijven winkelpanden leeg staan."

Het is wat Schoemakers nieuwe wethouders ook voorhoudt in de masterclass over de energietransitie: een positieve grondhouding ten opzichte van bewoners, een goede relatie met burgerinitiatieven, oog hebben voor financieringsmogelijkheden en ruimte zoeken in wet- en regelgeving. "Veel bedrijven en bewoners staan te springen om bij te dragen aan de energieke samenleving: je hoeft er alleen maar open voor te staan."

Vorige week was er de Kids Climate Conference, over schone en gezonde oceanen. Schoemakers: "De kinderen hadden een geweldig idee om burgemeesters te vergroenen: gewoon gaan praten met hun kinderen en kleinkinderen, want die zijn het over het milieu al gauw eens."

Binnenkort start ze weer de Energy Battle onder gemeenten, waarbij steeds drie teams zoveel mogelijk energie moeten besparen in drie maanden tijd. Dat kunnen ambtenaren zijn, maar ook raadsleden, bedrijven of bewoners.

Toen ze net bij het Klimaatverbond zat - drieënhalf jaar geleden - organiseerde ze energiecafés. Laagdrempelige bijeenkomsten over isolatie, besparing en zelf energie opwekken. Geen hoge heren met een mooi praatje, gewoon een buurtgenoot die kwam vertellen op welke eenvoudige manier hij zijn huis had aangepast. Anna: "Inspireren loopt beter van buurtbewoner naar buurtbewoner. En destijds kreeg iedereen die langskwam ook een gratis pakket met spaarlampen, tochtstrip en een stekkerdoos met aan- en uitknop." Spullen die nu achterhaald zijn, beseft ze. "Veel mensen hebben dat al wel in huis."

Stimuleren van onderaf. Letterlijk doet Schoemakers dat ook met BabyBeGood, het bedrijf dat ze met een vriendin runt. Ze stellen babydozen samen, vol groene producten voor zwangere vrouwen. "Om het te kunnen behappen houden we het bij 1000 dozen per jaar."

Straks staan ze weer op de negen maandenbeurs. "De babymarkt is lastig te verduurzamen", vindt Schoemakers. "Grote merken hebben een sterke positie." Maar ook op de beurs werkt de directe aanpak. De makers van rompertjes en verzorgingsproducten vertellen zelf wat ze verkopen. "Alles puur en eerlijk en een transparante productielijn. Zo'n persoonlijk verhaal werkt beter dan welk keurmerk ook."

Anna Schoemakers, campagnedirecteur Klimaatverbond, nieuw op 98

Anna Schoemakers: 'Inspireren loopt beter van buurtbewoner naar buurtbewoner'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden