energie / ’Stroomklant koopt niets voor de slimme meter’

De komst van de digitale elektriciteitsmeter, de opvolger van de mechanische meter, stuit op verzet. „De overheid doet alsof de slimme meter het panacee is, maar er is afgezien van de software niks slims aan”, stelt de Consumentenbond.

Als de overheid haar zin krijgt, worden in de Nederlandse meterkasten de komende jaren ’slimme’ digitale meters opgehangen die het stroomgebruik onafgebroken in de gaten houden en deze informatie doorgeven aan het energiebedrijf.

Door het energiegebruik beter in kaart te brengen, wordt energiebesparing gestimuleerd, is de gedachte. „Dat is de vraag”, zegt een woordvoerder van de Consumentenbond. Brits onderzoek toont dat een slimme meter niet vanzelf tot intelligenter gebruik van stroom leidt.

De twijfels over de ’slimme’ meter leven niet alleen bij de Consumentenbond, maar ook bij de zakelijke belangenvereniging VEMW. Vooral de hoge investeringskosten die met de komst van de hypermoderne meter zijn gemoeid - naar schatting drie miljard euro - voeden de scepsis. Doordat de afgelopen jaren de metertarieven al zijn verdubbeld tot 50 à 60 euro per jaar betaalt de consument de invoering in wezen uit eigen portemonnee.

De slimme meter is een van de maatregelen die de werking van de vrije energiemarkt moeten verbeteren. De nieuwe marktordening is op hoofdlijnen door de Tweede Kamer aanvaard, maar de wet- en regelgeving moeten nog worden geschreven. Met de modernisering hoopt de overheid vooral de administratieve processen te stroomlijnen. Grootste bron van ongenoegen was - tot voor kort - het grote aantal energierekeningen dat niet klopte.

De Consumentenbond erkent dat de facturering van de energiebedrijven simpeler kan. „Het idee is energiegebruikers één rekening te sturen: alleen eentje van zijn leverancier en niet ook nog eentje van zijn netbeheerder.”

Maar de Consumentenbond ziet ook nadelen aan het nieuwe ’model’. „Niet alle juridische relaties tussen klant en netbeheerder moeten worden doorgeknipt. Dan kom je terecht in kafkaëske toestanden.” Hij doelt op de mogelijkheid dat de stroom uitvalt en de klant niet meer bij de netbeheerder terecht kan, die verantwoordelijk is voor het transport van elektriciteit. Of dat de meter stuk gaat, die onder verantwoordelijkheid van de netbeheerder is geplaatst.

In de ogen van Consumentenbond proberen de energiebedrijven vooral de kosten van het dataverkeer omlaag te brengen. „Dat zie je ook aan het voornemen een standaardtarief in te voeren voor het gebruik van het netwerk”, zegt de Consumentenbond. Dit tarief - het zogenoemde capaciteitstarief - schommelt nu met de intensiteit van het gebruik. „Ongeacht het werkelijk verbruik gaat de klant straks een vast bedrag betalen. Dat is slecht voor de energiebesparing: als je bijvoorbeeld investeert in zonnepanelen, en zelf stroom opwekt, moet je toch een vast tarief voor het net betalen terwijl je minder gebruik maakt van het net.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden