Éndpunt!

Eindpunt, zegt de bestuurder door de omroepinstallatie. Als we geen aanstalten maken om uit te stappen, klinkt de mededeling nog eens, nu harder en Haagser: Énd-punt!

Toch maar even naar voren lopen. Uitleggen dat we het er niet mee eens zijn. Dat wat voor de één een eindpunt is, voor een ander een beginpunt kan zijn. Dat sommige mensen vinden dat tramlijn 1 van Scheveningen naar Delft rijdt, moeten ze zelf weten. Wij zijn van mening dat tramlijn 1 van Delft naar Scheveningen gaat. Dus vandaar dat we de rit in Delft wensen te beginnen. Daar moet de bestuurder wel om lachen, om zulke logica. Vincent heet hij en hij doet het al zeventien jaar, trams besturen bij de HTM, de Haagsche Tramweg-Maatschappij. Type goudeerlijke Hagenees. Vandaag rijdt hij dus op lijn 1, met ruim 20 kilometer de langste tramlijn van Nederland. Dat was een tijdje de Rotterdamse lijn 23, van Beverwaard naar Vlaardingen Holy - 75 minuten deed-ie erover - maar die lijn werd eind 2012 opgeknipt, zoals dat heet. Deuren dicht, we vertrekken. Bijna hadden Vincent en de andere trambestuurders van de HTM deze week het werk neergelegd, wegens vastzittende cao-onderhandelingen. Op het laatste moment werd toch een akkoord bereikt. Het personeel krijgt er onder meer wat salaris bij. "Maar ik had liever dat het wat socialer was geworden", vindt onze bestuurder. Geef hem maar wat meer rusttijd tussen de diensten door en maak het aanvragen van vakantiedagen wat eenvoudiger. "Twee dagen erbij is leuk, maar je moet ze wel op kunnen nemen." Hij weet ook niet wat erachter zit, het zal wel met geld te maken hebben.

Lijn 1 gaat om de 10 minuten, wat betekent dat er op het traject tussen Delft en Scheveningen behalve deze wagen, nóg een stuk of 13, 14 wagens rijden. Want zo noem je dat. Wagens.

Vincent vindt het een mooie lijn om op te rijden. En de lijn vindt het weer mooi om met Vincent mee te rijden, zo vriendelijk als hij is. Iedere tram verdient een Vincent.

Het is een groene lijn en je doorkruist tegelijkertijd een dichtbevolkt gebied met een enorme diversiteit aan bevolkingsgroepen. We passeren Van der Plank Tweewielers, Schoonenberg Hoorcomfort, Romijn IJzerwaren en gereedschappen, een gesloten filiaal van de Schoenenreus, het industriële erfgoed van de Koninklijke Nederlandse Gist en Spiritusfabriek en een grand café met de toepasselijke naam SpoorBijster. Als we het Haagse Laakkwartier in tringelen, maken de Hollandse namen plaats voor exotische ondernemingen: Africa fashion, Malinka supermarkt, slagerij Ramak. Ah, daar hebben we station Hollands Spoor! Man, wat is dat toch mooi. We schuren rakelings langs een enorme Primark in het centrum en wat zien we daar nu? Vier nonnen bij de halte Binnenhof. Naar iedere tegemoetkomende tram wordt gezwaaid. Vincent zit alleen op de tram, verkoopt dus ook kaartjes. Een extra collega zou hij wel prettiger vinden, een veiliger idee. Ook hier weet hij niet wat daar achter zit, maar het zou wel eens met geld te maken kunnen hebben. Het weer klaart op, we zijn in Scheveningen. Nou vooruit, omdat wij het zijn: Éndpunt!

Wim Boevink is deze week afwezig.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden