En weer moest de Botlekbrug een dag dicht

prestigeproject | De Rotterdamse Botlekbrug ging 83 keer kapot in minder dan twee jaar. Gebruikers zijn niet blij.

Wie afgelopen zaterdag over de nieuwe Botlekbrug bij Rotterdam wilde rijden, had pech. De brug was gesloten vanwege werkzaamheden, alweer. Sinds de hefbrug in 2015 voor het eerst schepen doorliet, stapelden de storingen zich op. De teller staat op 83. De laatste boosdoener? Een tegenstribbelend omloopwiel.


Al van ver konden automobilisten in juli 2015 de nieuwe Botlekbrug zien. Twee heftorens van elk 65 meter priemden hoog de lucht in. Het kolossale gevaarte kostte 250 miljoen euro. Met een doorvaarhoogte van veertien meter was het bouwwerk bijna tweemaal zo hoog als zijn voorganger. De brug moest zorgen voor een betere verkeersdoorstroming op de weg en het water.


Maar helaas, enkele uren na de opening ging het al mis. Een onoplettende automobilist ramde een van de slagbomen. Het bleek de voorbode van een ongekende serie storingen.


Zo weigerden de slagbomen vaak dienst omdat vogels bovenop de sensoren gingen zitten, was de netwerkverbinding met de verkeerscentrale wankel en bleek de brugvergrendeling brak.


Het aantal gefrustreerde automobilisten dat buitensporig vaak voor een gesloten brug stond, nam zienderogen toe. Ook menig schipper lag regelmatig vloekend voor anker bij de Botlek.


Als doekje voor het bloeden tuigde Rijkswaterstaat een sms-service op om te waarschuwen bij stremmingen. Nu zijn het weer de omloopwielen die dienst weigeren. De lagers in de wielen vertonen een mechanische storing.


Dit weekend verving de rijksdienst voor de vijfde maal zo'n omloopwiel. De wielen wegen 12 ton en hangen op 50 meter hoogte aan de middenpijler van de brug. Om er een te vervangen, moet een mobiele 300-tonskraan aanrukken. Elke keer dat dit gebeurt, gaat de Botlekbrug voor een dagje dicht.


Het einde aan die reparaties is nog niet in zicht, kondigt Rijkswaterstaat op zijn website aan: 'De komende periode verwacht Rijkswaterstaat nog een aantal keer een omloopwiel te moeten vervangen.'


Al die reparaties kosten geld. In juli vorig jaar al ruim 2,7 miljoen, blijkt uit een kamerbrief van minister Schultz van Haegen. Hoe hoog de kosten nu zijn is niet bekendgemaakt.


De financiële schade voor bruggebruikers loopt ook verder op. Een voorgenomen miljoenenclaim kwam niet voor de rechter omdat Rijkswaterstaat beterschap beloofde, stelt advocaat Jaap Moree. Hij bereidde de vordering destijds voor. "Die claim had zeker kans van slagen. Zeker nu de problemen structureel blijken", zegt Moree nu.


Rijkswaterstaat timmert intussen rustig verder aan het prestigeproject. Dit doet de dienst sinds kort met een veelzeggend adagium: 'Op weg naar een betrouwbare brug.'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden