En we noemen hem Karl

Waarom opvallen met gekke gadgets als je ook een opvallende naam kunt dragen? Over een halfjaar komt een nieuw model van Opel uit, de Karl. Het publiek heeft dus nog even tijd om aan die naam te wennen. De stadsauto is vernoemd naar Carl Opel (1869-1927), één van de drie zonen van fabrieksstichter Adam Opel.

De Opel Karl is het nieuwe instapmodel van het Duitse merk. Een model zonder fratsen, maar met een onmiskenbaar Duitse naam. Het is niet nieuw dat Opel terugvalt op zijn Duitse wortels. Lifestyleauto Adam is de Karl voorgegaan. De Adam mikt op een jong, hip publiek dat afhaakt als het om het kopen van nieuwe auto's gaat. Hoewel het bij Opel wel meevalt: 2014 mocht een rampjaar zijn voor de nationale autoverkopen, maar niet bij de Opel-dealer. Opel draaide prima. Met de campagne 'Wir leben Auto's' maakt Opel in Nederland een glorieuze comeback.

De Karl, op zich geen innovatieve auto, moet nu de Europese consument gaan verleiden. Opel-eigenaar General Motors trok de stekker uit het Koreaanse Daewoo/Chevrolet-project. De klanten die dol waren op die modellen wil GM niet laten verdwijnen naar de concurrentie.

In Duitsland is intussen de discussie losgebarsten over de vraag hoe Duits Opel blijft. Duitse media, zoals magazine Bilanz, melden dat de Karl bij GM Korea wordt gebouwd. Juist daarom, meent de Süddeutsche Zeitung, wordt de kleinste Opel niet Carl, maar Karl genoemd. Dat moet vooral het Duitstalige publiek charmeren. Duitse vakbonden vrezen immers dat de Opel-productie uit Duitsland verdwijnt, meldt Bilanz. GM-topvrouw Mary Barra beloofde bij een werkbezoek aan Opel in november dat GM blijft geloven in Duitse Opelfabrieken. Over de Karl, die in Groot-Brittannië de nostalgische naam Vauxhall Viva krijgt, repte ze niet.

Het zal veel Nederlandse autokopers waarschijnlijk worst wezen. Een Karl kost rond de 10.000 euro. Een betaalbare kleine auto met een degelijk imago, daar draaien vooral oudere kopers graag het spaarvarken voor om. Of de auto nu Karl of Adam heet. GM's strategie is overduidelijk: kon Chevrolet nog van alles zijn, Opel straalt Duitse techniek en design uit. Of-ie nou uit Duitsland komt of niet.

Quirijn Visscher

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden