En toen was Albert zelf aan de beurt

Albert Verlinde reageert als door een wesp gestoken: "Zo, zitten jullie weer ons belastinggeld uit te geven?!" Voor zijn neus staat 'RamBam', het altijd brutale en amusante consumenten-programma van de Vara. Deze keer richt het zijn pijlen op de roddeljournalistiek. Verlinde, Dennis van Tellingen en Edwin Smulders worden hinderlijk gevolgd. Met grote 'scoops' als gevolg: 'Verlinde woest op publieke omroep', kopt 'RamBam' in vette letters. Verlinde, nijdig: "Dat heb ik nooit gezegd!" Vermakelijk om te zien hoe onze nationale roddelkoning reageert als hij zelf een keer doelwit is van de 'boulevardpers'.

Story-fotograaf Smulders blijft vriendelijk glimlachen, maar ook hij waarschuwt de Vara-jongens onverbloemd. "Jullie schieten foto's bij mijn huis. Dat mag niet. Denk erom: ik laat Story een artikel maken over geldverspilling bij de Vara." Hebbes, zegt de verborgen camera van 'RamBam'. Het Vara-team steekt niet alleen op ludieke wijze de draak met de werkwijze van paparazzi (loeren achter verrijdbare heggen, vuilnis uitspitten en jumping to conclusions), maar maakt ook zichtbaar hoe groot de macht is van de roddelpers.

Zo wijdt Verlinde in 'RTL Boulevard' een misprijzend item aan het gestalk, pakt Party, werkgever van Van Tellingen, 'RamBam'-verslaggever Lex Uiting aan ('Lex twijfelt aan zichzelf') en wordt dezelfde Lex direct na zijn onderonsje met Smulders klemgereden door een gemotoriseerde collega van de Story-fotograaf ('Je begrijpt dat wij jou ook gaan plagen, hè?'). Onthullend hoe de roddelpers samenspant in barre tijden. Een geestige uitzending bovendien, dankzij het stijlmiddel van de omkering: 'daders' komen met naam en toenaam in beeld, terwijl paparazzi-slachtoffers in het halfduister worden gefilmd met ondertitels als: 'De schrijver K., bekend van 'Komt een vrouw bij de d.'

Volgende week zet 'RamBam' het stalken voort. Ik ben nu al nieuwsgierig naar het netto-uitlekgewicht van de duik in Van Tellingens kliko. 'RamBam' vond in het vuilnis peuken en resten van hamburgers en kebab. Voorlopige scoop van de Vara-onderzoekers: Party-fotograaf Van Tellingen vreet en rookt ongerichte emoties weg! Lijkt me een plausibele conclusie.

Je zou met al die roddelfotografie en niet te vergeten ons eigen smartphone-geklik bijna veronachtzamen dat er ook nog zoiets bestaat als serieuze fotografie. Wilfried de Jong toont ons in 'Fotostudio De jong' (VPRO) elke zaterdagavond foto's die tot nadenken stemmen. Ditmaal een 'vechtjas' uit Kiev met de handen voor de ogen. Maar ook het werk van de Duitse kunstenaar David Helbich die heel Brussel uitpluist op 'hilarische oplossingen voor problemen in de publieke ruimte'. Zoals een garagedeur afsluiten met een fietsslot. Of een doodlopende weg op een verkeersbord vergroten door er simpelweg met wit tape een zijtak bij te plakken. Helbich zet het gretig op Facebook.

We zien ook de rauwe, brutale straatfotografie van de Amerikaan William Klein. Zelfs wijlen Fellini was van zijn werk gecharmeerd. "Ik belde hem om mijn fotoboek aan te bieden, maar Fellini zei: ik heb 't zelf al gekocht."

Een mooi, afwisselend magazine, maar als gespecialiseerd programma niet geschikt voor prime time op zaterdag. Slechts 250.000 kijkers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden