En boven de gootsteen stond een echte Marini

Collectie van Piet en Ida Sanders volgende week geveild

Piet en Ida Sanders leefden letterlijk 'met de kunst'. Door het hele huis heen hingen en stonden kunstwerken, vertelt hun jongste zoon Martijn Sanders (1945), oud-directeur van het Concertgebouw in Amsterdam. Op een plank boven de gootsteen in de keuken stond de bronzen sculptuur 'Atomico' van Marino Marini. Geschatte waarde: 250.000 euro. Naast de wc hing een werk van Lucio Fontana. Met een opbrengst van minstens vijf ton moet dat volgens veilinghuis Christie's in Amsterdam het klapstuk worden van de veiling, op 15 en 16 april, van de collectie van Piet en Ida Sanders. De verzameling, met een geschatte waarde van drie miljoen euro, telt bijna tweehonderd schilderijen, tekeningen en beelden van beroemde kunstenaars als Gabo, Anish Kapoor, Armando, Schoonhoven, Fontana, Appel, Marini en Gilbert & George.

Piet en Ida Sanders verzamelden ruim zeventig jaar moderne en hedendaagse kunst en etnografica. Drie jaar geleden, na het overlijden van zijn echtgenote, stopte Piet Sanders met het aankopen van kunst. Volgens Martijn Sanders hebben ze tijdens hun leven al honderden stukken - zo'n driekwart van alles wat ze verzameld hebben - weggegeven aan musea, waaronder Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, Kröller-Müller in Otterlo, het Stedelijk Museum in Schiedam en Amsterdam en Beelden aan Zee in Scheveningen.

Het was de wens van Piet Sanders dat na zijn dood, hij overleed september vorig jaar, zijn kunstverzameling zou worden geveild. Dat is opmerkelijk, omdat hij niets moest hebben van kunstveilingen met hun torenhoge prijzen. Hun drie kinderen werden erdoor verrast.

Martijn Sanders: "Mijn ouders meden veilingen. Ze kochten vaak voor de markt uit, rechtstreeks van de kunstenaar en bij voorkeur van jonge mensen die nog niet zo bekend waren. Hoge prijzen hebben ze ook nooit betaald. Geld interesseerde hen niet. Mijn ouders kochten kunst voor hun plezier en om kunstenaars en musea te steunen."

Volgens Sanders heeft zijn vader besloten tot een veiling, omdat hij graag wilde dat deze werken na al die jaren weer onder de mensen zouden komen. "In een nagelaten brief schreef hij dat hij hoopt dat de de kunstwerken terechtkomen bij mensen die ze heel graag willen hebben."

Hij had de collectie ook in de familie kunnen laten, erkent Sanders. "Maar ik denk dat hij mijn broer, zus en mij niet wilde opzadelen met kunst waar we zelf niet voor gekozen zouden hebben. Bij leven hebben we ook al werken gekregen van onze ouders. Als we meer willen, kunnen we altijd meebieden."

Zelf zal hij de veiling niet bijwonen. Dat vindt hij 'te pijnlijk'. "Dan zie ik mensen die ik misschien helemaal niet leuk vind, weglopen met een kunstwerk dat altijd bij mijn ouders in de kamer heeft gehangen en waar ik mee ben opgegroeid."

Mecenas voor de kunst en vooraanstaand jurist
Piet Sanders (1912-2012) is met zijn echtgenote Ida niet alleen van grote betekenis geweest als mecenas voor de kunst. Hij was ook een vooraanstaand jurist, gespecialiseerd in het arbitragerecht. In de Tweede Wereldoorlog werd hij als gijzelaar opgesloten in Kamp Sint-Michielsgestel. Na de bevrijding ging hij met premier Schermerhorn naar Nederlands-Indië om te assisteren bij de onderhandelingen met Soekarno, die de onafhankelijkheid van de republiek had uitgeroepen. Later werd Sanders hoogleraar in Rotterdam, waar hij de juridische faculteit van de Erasmus Universiteit opzette. Hij legde ook de basis voor de kunstcollectie van de Rotterdamse universiteit. Hij was bestuurslid bij vele musea en betrokken bij de oprichting van het Nederlands Architectuurinstituut in Rotterdam.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden