Emissiehandel dijt uit tot miljardenmarkt

Het is slechts een kwestie van tijd totdat de handel in emissierechten voor kooldioxide is uitgegroeid tot een wereldhandel vergelijkbaar met de wereldoliehandel.

Dat kan alleen als de Amerikaanse regering overstag gaat en het Kyoto-verdrag ondertekent, zegt directeur Peter Koster van de European Climate Exchange. Zonder de Verenigde Staten doen belangrijke vervuilers als China en India niet mee, maar Koster is optimistisch dat Amerika het verdrag op termijn zal onderschrijven.

Bedrijven krijgen rechten toegekend om te vervuilen, wie echter te veel vervuilt moet rechten bijkopen. Dat kan op een beurs, en daar komen er steeds meer van. Climate Exchanges, moederbedrijf van zowel de Chicago Climate Exchange als de European Climate Exchange, heeft plannen om een beurs te starten in het verre Oosten. „Kooldioxide stopt niet bij de grens en China moet op korte termijn maatregelen nemen, anders verstikt het zichzelf’’’, zegt Koster.

De voormalige bankier, die in de zomer van 2004 begon met de oprichting van de Europese Klimaatbeurs, ziet de houding in Amerika veranderen. „Klimaatsverandering wordt er een politiek issue”, zegt Koster.

De staat Californië kondigde onlangs aan om mee te doen aan een emissiehandelssysteem. Dezelfde staat klaagde afgelopen week de zes grootste autoproducenten in het land aan voor hun bijdrage aan de klimaatopwarming. Herverzekeraars, bang voor claims, dreigen op hun beurt bedrijven niet te verzekeren als het aantoonbaar is dat hun activiteiten schadelijk zijn voor het milieu. Koster baseert zijn optimisme ook op de industrie zelf. Grote bedrijven als Ford, Motorola en IBM doen op vrijwillige basis mee aan de emissiehandel op de Chicago Climate Exchange. Deze ondernemingen zien zorg voor het milieu als onderdeel van hun verantwoordelijkheid en anders worden ze er wel door hun aandeelhouders op gewezen.

De Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs kocht vorige week een tienprocentsbelang in Climate Exchanges, voor Koster een ander bewijs dat klimaatbeurzen steeds vaker worden gezien als een marktmechanisme dat kan bijdragen aan minder uitstoot van broeikasgassen. Door deze handel heeft vervuiling met kooldioxide een prijs gekregen en worden bedrijven gedwongen om na te denken over hun uitstoot.

De Europese handel in emissierechten – veertig procent van het totale volume wordt verhandeld op de Europese Klimaatbeurs – is in korte tijd uitgegroeid tot een serieuze handel.

In de eerste acht maanden van dit jaar werd er op de Klimaatbeurs 257 miljoen ton kooldioxide verhandeld met een totale marktwaarde van zes miljard euro, vergeleken met 95 miljoen ton tussen april toen de Europese Klimaatbeurs van start ging.

Het feit dat de grote vervuilers in de eerste fase te veel rechten toebedeeld kregen, hoort tot het leerproces, zegt Koster.

„De beurs is bijzonder succesvol, qua volumes en het aantal partijen dat handelt. Dat zijn niet alleen de vervuilende industrie, maar ook hedge funds, banken, verzekeringsmaatschappijen”, zegt de manager van de handelsdesk in emissie bij een grote Amerikaanse zakenbank in de Londense City.

„De beurs heeft niet kunnen bijdragen aan de reductie in emissie. Maar dat is niet de fout van de beurs, maar van de politiek, die niet streng genoeg is geweest in het vaststellen van de emissieplafonds voor bedrijven.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden