Emanciperen kan heel goed zonder auto

De huidige minister van auto's heeft dat vervoermiddel nog maar eens bevestigd in zijn positie als Heilige Koe.

Rotterdam Gert Jan de Vries

Als vader die zijn zoon op de fiets naar de crèche brengt, voel ik mij bovendien beledigd door de uitlatingen van mevrouw Netelenbos. Over betutteling gesproken. Doordat mijn partner en ik bewust niet kiezen voor de auto, doordat we er beiden voor kiezen veel tijd met ons kind thuis door te brengen, zouden we de emancipatie van de mensheid in het algemeen en de vrouw in het bijzonder ernstige schade toebrengen. De emancipatie van mensen wordt bevorderd door een overheid die het opneemt voor minderheden, voor diegenen in de samenleving wier stem (nog) niet voldoende wordt gehoord. Daarbij passen keuzes die juist indruisen tegen de tijdgeest, niet het kritiekloos aanlopen achter het demagogische gelijk van de Telegraaf-meute. ,,De auto appelleert aan het gevoel van vrijheid van het individu'', stelt de minister. Wat nu vrijheid? De minister propageert de vrijheid van de automobilist om ongestoord de vrijheid van anderen te belemmeren, door de aanleg van meer asfalt, waardoor steeds meer blik de straat bevuilt, het grootsteeds leven tot een grote lawaaibak degradeert en fietstochtjes tot levensbedreigende exercities verworden. Vrijheid is een zeer meerduidig begrip, en het is aan het openbaar bestuur om op basis van die meerduidigheid verstandige, beargumenteerde keuzes te maken. De vrijheid die de minister thans propageert is de vrijheid die door de VVD (maar dan tenminste consequent) wordt voorgestaan, en ze doet er goed aan van die club zo snel als mogelijk lid te worden. Het meest boos maak ik mij evenwel over de schaamteloze wijze waarop het totale falen van het beleid van deze minister wordt gemaskeerd door een zogenaamde verandering in beleidsfilosofie. Deze minister heeft niets bereikt. Ze heeft het openbaar vervoer verder in het moeras laten zakken, door het onvermogen om eenduidige keuzes te maken (openbaar vervoer dan wel publiek dan wel privaat aanbieden, maar niet ergens in het ongecontroleerde midden laten zwemmen). Pogingen om te komen tot vormen van beprijzing in het autovervoer (rekeningrijden, kilometerheffing) zijn door de auto- en Telegraaf-lobby vakkundig om zeep geholpen, en de minister keek lijdzaam toe. Ondanks alle retoriek is de bereikbaarheid van onze economische centra verder verslechterd. Gelukkig is deze minister zo incapabel, dat ze zelfs geen besluit over de omstreden A4 door Midden-Delfland heeft weten door te drukken. Daar heeft het geraas nog niet definitief de overhand gekregen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden