'Elsevier-mannen zijn zo aan de vrouw' '

Met 1,2 miljoen alleenstaanden in Nederland ligt er een gouden markt voor relatiebemiddelaars. Bij koppelen komt echter meer kijken dan het plaatsen van een advertentie met strandwandelingen en glaasjes wijn voor de open haard als trefwoorden. Dat kunnen cursisten leren op de vakopleiding voor relatiebemiddeling. Binnenkort viert die haar eerste lustrum.

Iedereen in Nederland mag een bordje relatiebemiddelaar in zijn tuin zetten. Zo'n bureau runnen blijkt in de praktijk vaak vies tegen te vallen. Het merendeel gaat na een halfjaar al weer over de kop en laat de klanten gedesillusioneerd achter. Om de kwaliteit te bewaken heeft de Algemene Vereniging Relatiebureaus (AVR) vijf jaar geleden een opleiding voor vakbekwaam relatiebemiddelaar ontwikkeld.

,,Door die eendagsvliegen krijgt men wel eens het idee dat alle relatiebemiddelingsbureaus oplichters zijn, maar die zitten er zelden tussen'', bezweert Liselotte Visser, coördinator en hoofddocent van de vakopleiding. ,,Het zijn vaak goedbedoelende amateurs die het door hun naïviteit voor de rest verpesten. Die denken: 'Het lijkt me fijn om met mensen te werken en wat is er leuker dan andere mensen gelukkig maken'. Het is natuurlijk een hartstikke leuk en dankbaar beroep, zeker als je trouwkaartjes krijgt. Maar je moet er wel een realistische kijk op hebben. Anders kun je beter achter de bar van de tennisbaan gaan staan.''

Koppelen is tenslotte een hele verantwoordelijkheid. Mensen die een relatie zoeken, stellen zich kwetsbaar op en daar moet je voorzichtig mee omgaan. ,,Je stelt twee mensen aan elkaar voor, wat nou als de een een psychopaat blijkt te zijn'', schetst Visser. ,,Je moet meer kunnen dan alleen gezellig met mensen kletsen. Een consulent moet de zoekenden ook echt in kunnen schatten en durven adviseren. Daarnaast moet je ook zakelijk zijn en zorgen dat je administratie goed op orde is.''

Neeltje van den Essenburg kent het klappen van de zweep inmiddels wel. Al zes jaar heeft ze een eigen relatiebemiddelingsbureau. Samen met haar zus Bea is ze nu bezig om een gezamenlijk bureau op poten te zetten. Beide zussen volgden dit cursusjaar de opleiding.

Neeltje gaf zich op om te zien of ze het de afgelopen tijd wel goed heeft aangepakt en dat bleek reuze mee te vallen. ,,Ik herkende heel veel van wat er aan bod kwam. Bijvoorbeeld dat de wensen van klanten niet altijd reëel zijn. Voor een man van 50 die een aantrekkelijke vriendin van 25 zoekt, kan ik bijvoorbeeld niet veel doen.''

Over het algemeen is het vrij cliché wat mensen willen, weet zus Bea inmiddels. ,,Vrouwen zoeken het liefst een partner met een gelijk opleidingsniveau of hoger. Mannen kiezen voor vrouwen met hetzelfde niveau of lager.'' Hoe gewoner iemand is hoe makkelijker te bemiddelen. Zo vliegen 'Viva- en Flair-dames' snel de kaartenbakken uit en 'Elsevier-mannen' zijn ook zo aan de vrouw. Vakjargon voor gemiddeld opgeleide vrouwen tussen de 25 en 40 jaar en mannen van 40 jaar en ouder met een hogere opleiding en een goede baan.

Wat oudere academisch geschoolde vrouwen en jonge werkloze mannen met een laag opleidingsniveau zijn het moeilijkst bemiddelbaar. ,,Ach had ik maar een bus vol jonge meiden van lbo-niveau'', verzucht Neeltje. ,,Ik zou ze zo kwijt zijn. Ik adviseer die jongens vaak maar om hun eisen wat drastischer bij te stellen.''

Om een goede inschatting van iemand te maken gaat zij voor het intakegesprek het liefst bij de mensen langs. ,,Het zegt al heel veel over iemands persoonlijkheid of er thuis degelijk eikenhouten meubilair staat of een lichte moderne inrichting'', weet ze. ,,Het is ook heel belangrijk om tijdens zo'n gesprek goed door te vragen naar wat de klanten echt belangrijk vinden'', vult Liselotte Visser aan. ,,Meestal komen ze in eerste instantie met dingen als een goede baan en een verzorgd uiterlijk. Maar daar gaat het vaak niet om in een relatie. Het blijkt dat het veel belangrijker is dat je dezelfde waarden en normen deelt. Die moet je boven tafel zien te krijgen als je met een klant kennismaakt.''

Is er eenmaal een afspraak tussen twee klanten gemaakt, dan adviseren de dames meestal om niet op de eerste indruk af te gaan en twee of drie keer af te spreken.

,,Zo'n eerste indruk zegt namelijk helemaal niets'', zegt Neeltje gedecideerd. ,,Hoe vaak hoor je wel niet van mensen die jarenlang collega's van elkaar zijn en dat opeens de vlam in de pan slaat. Echte liefde heeft niets met uiterlijk te maken. Heel knappe mensen liggen echt niet beter in de markt dan anderen. Ze zullen misschien makkelijk een afspraakje krijgen, maar een relatie is weer een heel ander verhaal. Mensen denken wel eens dat knappe mensen oppervlakkig zijn. Soms is dat ook zo.''

Door die diepgravendheid onderscheiden de gewone relatiebemiddelingsbureaus zich van het daten via internet vinden alle drie de dames. ,,Op internet gaat het meer om een los afspraakje of een one-night stand. Wij proberen echt een vaste relatie voor iemand te vinden'', zegt Bea van den Essenburg.

Toch ondervinden de reguliere bureaus momenteel veel concurrentie van het elektronisch daten. Nu het allemaal wat minder gaat, is het ook in de relatiemarkt even sappelen. Er zijn dan weliswaar 1,2 miljoen alleenstaanden, maar niet iedereen hoest nu even een bedrag van ongeveer duizend euro voor bemiddeling op. Bovendien spreekt het snelle aan internet vooral jongeren meer aan. ,,Maar voor 35 euro kun je onmogelijk iets bieden'', meent Neeltje. ,,En doordat zij slecht werk leveren zitten wij met een slechte reputatie.''

Visser beaamt dat: ,,Wij zijn de enige branche waarbij we geen problemen hebben met een goede concurrent, maar juist met een slechte. Het zou daarom al fijn zijn als de overheid alleen maar een middenstandsdiploma verplicht zou stellen voor relatiebemiddelingsbureaus.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden