Ello: het nieuwe anti-Facebook?

De oprichters van Ello staan zich voor op de privacyvriendelijkheid van het nieuwe netwerk. Beeld Screenshot Ello

Met meer dan 1 miljard gebruikers is Facebook verreweg het grootste sociale netwerk ter wereld. De website heeft eigenlijk nooit serieuze concurrentie gehad, maar daar zou nu wel eens verandering in kunnen komen. Het sociale netwerk Ello is zo populair dat er de afgelopen dagen al uitnodigingen werden verhandeld via ebay. Maar is Ello een serieuze concurrent voor Facebook of een kortstondig speeltje van de digitale voorhoede?

Het nieuwe netwerk is een soort combinatie van Facebook, Twitter en Tumblr. Gebruikers kunnen er korte berichtjes plaatsen die (net als bij Facebook) op een tijdlijn aan vrienden worden getoond. Op de site staan geen advertenties en je gegevens worden niet verkocht aan obscure partijen die hun kas willen spekken dankzij de inzage in het surfgedrag van potentiële klanten.

Volgens Ello zijn de data van gebruikers heilig. Alle berichten zijn standaard versleuteld, zodat zelfs de beheerders niet kunnen zien wat hun leden op de website plaatsen. Paul Budnitz, één van de zeven oprichters, was het 'zat om zich telkens gemanipuleerd te voelen door advertenties en ruis', aldus technologiewebsite Emerce.

Bètafase
Inkomsten hoopt het nieuwe netwerk te genereren uit extra mogelijkheden, zoals het sturen van privéberichten en video-integratie. Voor wie nu al staat te popelen om zich aan te melden: dat kan voorlopig alleen op uitnodiging omdat de dienst nog in de bètafase is.

De populariteit van Ello is te danken aan het feit dat Facebook in de ogen van veel gebruikers een grens is overgegaan. De drang om beleggers en adverteerders te behagen is voor veel mensen een reden om over te stappen naar de nieuwe dienst. Ello kreeg daarom al snel het predikaat 'anti-Facebook' toegekend, hoewel de meeste gebruikers niet van plan lijken te zijn om volledig over te stappen.

Minimalistische opzet
Illustratrice Magda van Tilburg (60) is vooral lid geworden om meer naamsbekendheid te creëren voor haar voorleeswebsite Booxalive. "Ik grijp ieder platform aan om mijn site promoten, maar als digi-adept was ik ook gewoon nieuwsgierig." Toch heeft ze wel het één en ander aan te merken op het sociale netwerk. "De interface vind ik helemaal niks, zo minimalistisch heb ik het nog nooit meegemaakt. Facebook was het eerste jaar al veel gezelliger."

Sander Crombach (32), visueel ontwerper, vindt die minimalistische opzet juist een voordeel. "De afbeeldingen op Ello zien er heel gaaf uit door de ruime opzet. Een museum heeft ook grote witte muren. Ik denk niet dat Ello commercieel genoeg is om te concurreren met Facebook, maar ik verwacht hier wel veel mensen uit de ontwerperswereld tegen te komen."

Volgens Van Tilburg is het nieuwe netwerk vooral een speeltje van grafisch ontwerpers en andere creatieven. "Ik zie veel mensen langskomen uit Berlijn en Californië en vermoed dat het een beetje in die niche blijft hangen. Voor privégebruik zou ik Facebook niet willen missen. Ik hoop dat dat nog heel lang blijft bestaan!"

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden