Column

Ellen ten Damme is 'op zich fan van Jezus'

Vorig jaar waren er tienduizenden bezoekers in de binnenstad van Enschede bij de uitvoering van The Passion. Beeld anp
Vorig jaar waren er tienduizenden bezoekers in de binnenstad van Enschede bij de uitvoering van The Passion.Beeld anp

Artiesten laten zich gebruiken voor EO-evangelisatie, om maar mee te mogen doen met The Passion, ziet televisiecolumniste Renate van der Bas.

Renate van der Bas

Verwarrende dagen voor iemand die vroeger in kringen verkeerde waarin een versierd paaseitje al ongeveer te profaan was. Laat staan dat je Jezus afbeeldde. Ja, ik heb het over 'The Passion', het muzikale EO-spektakel over Jezus' laatste dagen, dat morgenavond wordt opgevoerd in Amersfoort en dat heel Nederland zo moeiteloos lijkt te omarmen.

Het NOS-journaal volgt de voorbereidingen op de voet, er flitsen aankondigingsclipjes voorbij, alle media melden dat in Amerika uitzendgigant Fox een eigen versie heeft gemaakt, die aanstaand weekend hier ook op tv komt.

Evangelisatieproject
En daar belt mijn moeder vanuit Nieuw Jeruzalem. Oftewel Amersfoort, want daar woont ze. Ze had een vriendin gesproken, die had gekird: "Wat een heerlijke week is dit, gisteren ben ik naar de Mattheus geweest, en donderdag wordt het genieten van The Passion." Mijn moeder krijgt dit in haar hoofd niet bij elkaar. Je houdt toch óf van Bach óf van The Passion?

Ik snap haar. We zijn er allang aan gewend dat het Kerstfeest is geëvolueerd tot een feelgood-feest voor alles en iedereen. Maar dat is niet wat de EO nu probeert te doen met Pasen: The Passion is een evangelisatieproject. Check op het 'tweede scherm' bijvoorbeeld de door de EO op YouTube geplaatste fragmenten van The Passions van de afgelopen jaren. Er staat steevast bij: "Wil je meer weten over wie Jezus is?". Met een verwijzing naar een internetpagina die eindigt op /geloven.

EO-achtig
Wat hierbij wringt is dat het de meeste uitvoerende 'evangelisten' niet om die boodschap lijkt te gaan. Het zijn bekende artiesten, die dolgraag in zo'n goedbekeken show staan. En vooruit, als het daarvoor nodig is om je voor de site van The Passion te laten interviewen om iets EO-achtigs over Jezus en de Bijbel te zeggen, dan moet dat maar.

Het is boeiend om te googelen op 'ellen ten damme ik ben echt fan van jezus'. Je treft deze zangeres - die Maria gaat spelen - dan op een EO-site, waar ze zichtbaar ongemakkelijk praat over haar nieuwe rol. De pagina heet dus 'Ik ben écht fan van Jezus', maar in het interview komt ze niet verder dan 'ik ben op zich fan van Jezus'. Of bekijk hoofdrolspeler Martijn Fischer in een diepte-interview van 33 seconden: "Ja, ik ken Jezus niet, maar waar hij voor staat is heel positief, en dat is een leidraad. Dus ja, het vertegenwoordigt iets groots."

Muziek
Pfff. Misschien maak ik het mezelf te moeilijk, maar ik geef me gemakkelijker over aan de heidenen van het klassiekemuziekprogramma 'Podium Witteman', die afgelopen zondag hun mooiste fragmenten uit Bachs Matthäus-Passion lieten horen. Muzikant Mike Boddé koos voor 'Wie wunderbarlich ist doch diese Strafe', waarbij hij stelde dat we niet moeten letten op de inhoud van dit koraal ('barmhartige heer offert zijn eigen zoon, dat is natuurlijk niet wunderbarlich, maar eerder volkomen krankzinnig'), maar dat de muziek goddelijk is. Ik geloofde het meteen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden