Elke stad zijn eigen kinderkrant

Beeld Thinkstock

In 2009 richtte Angelique van Tilburg, met succes, in Rotterdam de eerste lokale kinderkrant van Nederland op. Nu wil ze heel Nederland aan de kinderkrant helpen. Het streefjaar is 2020.

Het Jeugdjournaal kennen we allemaal, maar een lokale krant speciaal voor kinderen? Dat nog niet. Behalve in Rotterdam. Bij alle ruim driehonderd basisscholen en het Sophia Kinderziekenhuis wordt één keer per maand Jong010 bezorgd. Met inmiddels een oplage van 40.000 een groot succes. Reden voor de initiatiefnemers om de ambities uit te breiden: in 2020 elke stad een eigen kinderkrant.

Angelique van Tilburg (33), oprichter van Jong010, en hoofdredacteur Suzanne Huig (25) maken die nieuwe kranten niet zelf. Het komend jaar gaan ze tien geïnteresseerden uit verschillende steden opleiden tot kinderkrantmakers. “Dat kunnen studenten zijn, maar ook freelance journalisten of mensen die veel met kinderen hebben gewerkt”, zegt Huig.

Die lokale aanpak maakt volgens de vrouwen Jong010 zo sterk. “Het spreekt kinderen aan als ze zich kunnen herkennen in de verhalem”, legt Huig uit. “Een landelijke kinderkrant zou voor ons te algemeen zijn. Kinderen in Rotterdam zijn niet hetzelfde als kinderen in Vlissingen of Groningen.”

Invalshoeken

Naast taalontwikkeling moeten de verhalen in de kinderkrant kinderen van zeven tot twaalf jaar helpen bij het vormen van hun mening. “Onder veel artikelen staat een opdracht of stelling waar kinderen en leerkrachten mee bezig kunnen in de klas”, zegt Van Tilburg. “Een leerkracht kan bijvoorbeeld een gesprek over pesten starten aan de hand van een artikel.” “We proberen zoveel mogelijk invalshoeken aan bod te laten komen”, vult Huig aan. “Zodat kinderen zich kunnen herkennen in anderen, of juist kennismaken met hele andere kinderen.”

Anders dan bijvoorbeeld het Jeugdjournaal of weekblad Kidsweek, vertaalt het lokale Jong010 niet het nieuws van volwassen mensen naar kindertaal. Huig bezoekt wekelijks scholen en spreekt met kinderen, ouders en leerkrachten. “Als je je tussen kinderen begeeft en weet wat ze belangrijk vinden, kun je verhalen maken die hen aanspreken. We hebben in het begin weleens verhalen over speeltuinen gemaakt. Uit ons lezersonderzoek bleek dat kinderen juist serieuzere onderwerpen wilden, daar richten we ons nu op.”

Niet digitaal

Een papieren krant oprichten in een tijd van smartphones en sociale media, waar kinderen op steeds jongere leeftijd mee beginnen – is dat wel verstandig? De vrouwen lachen: die vraag stelt iedereen. “Als we naar volwassenen zouden luisteren, zouden we alleen een digitale krant maken”, zegt Van Tilburg. “Maar kinderen willen een papieren krant. Elke school in Rotterdam krijgt genoeg kranten voor alle kinderen. Ze hebben iets tastbaars dat ze mee naar huis kunnen nemen en hebben geen computer of tablet nodig, waarop ze toch eigenlijk spelletjes willen doen.”

Huig: “Het is maar net wat je doel is. Online leesgedrag is heel anders dan bij een papieren krant. Bovendien is het voor kinderen heel bijzonder als ze in zo’n papieren krant komen, online staat iedereen al.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden