Elf kroegen in een grote loods tonen de nieuwste snufjes voor de horeca

“Een computerbiertje is al niks bijzonders meer. Maar dit is nieuw: dat de computer ook ieder glas vieux of wodka registreert - zo'n bestelling waarbij het drankje uit een rij omgekeerde flessen wordt getapt.” Trots haalt de barkeeper zijn plastic pasje uit de computer en wijst naar het knipperende gevaarte onder de bar: “En aan het einde van de dag rekent-ie uit wat een kelner in zijn portemonnee heeft zitten.”

Het nieuwste op computergebied in café's en restaurants is sinds vorige week te zien op de 'De Horeca Werf'. Een soort permanente Horecava, maar dan in een grote loods aan de haven van Amsterdam-Noord. Hier demonstreren negen bedrijven gezamenlijk hun specialiteiten: de laatste snufjes uit de wereld van de muziekvoorziening, de nieuwste trends in decoratie, meubilair, lampen, plafonds en wanden, en het modernste op het gebied van koeling en professionele keukenapparatuur. Een bedrijf dat levensmiddelen voor de professionele kok levert, zorgt voor kookdemonstraties.

“We hebben hier in twee maanden tijd elf kroegen uit de grond gestampt”, zegt Patrick Avontuur, woordvoerder van een bedrijf dat zich toelegt op 'sfeerbedenken'. Slechts één van de elf kroegen 'doét 't', de rest dient om de bezoekers een indruk te geven van alles wat mogelijk is. Zoekt een kroegbaas nieuwe meubels voor z'n terras, dan staan hier stoelen en tafels uitgestald om te proberen. Is een eetcafé toe aan een nieuwe betimmering, dan is dit de plek om te kiezen voor laminaat met een sjabloonrand, of liever voor een houten lambrisering met een rand quasi oude boeken van gips.

De negen deelnemers aan de Horeca Werf kwamen elkaar zo vaak tegen op de werkvloeren van Amsterdamse horecagelegenheden, dat ze besloten een gezamenlijke showroom te openen. Patrick Avontuur wijst tijdens een rondleiding van harte op de bijdragen van alle andere deelnemende bedrijven, maar kan toch een kleine uitwijdinging over zijn 'eigen' decoraties niet onderdrukken: “Zo'n zijden bloemstukje leveren wij al vanaf 35 gulden per maand,” vertelt hij. “Mexico is ook erg in. Wij verhuren zonder problemen een complete Mexicaanse versiering, met zand, sombrero's en cactus. Een flinke cactus kost 20 gulden per evenement.”

We lopen de trap op naar de tweede verdieping van de loods. “Nou, en is dit dan het rotangebeuren... alle bamboe die je ziet is van zijde. Net echt hè?” Patrick klinkt niet helemaal enthousiast meer. Zijn neus en hoofd zitten vol, want hij leidt al drie dagen mensen rond door een loods die hier en daar nog een tikkie kiert. Het is ook erg druk geweest: “Met de opening zat de hele Amsterdamse horeca hier.”

Over niet al te lange tijd hoopt de Horeca Werf ook een rommelzolder met tweedehands horecamateriaal te openen. Lampen, meubilair, maar ook apparatuur. “Als je dan hier iets nieuws koopt, kun je gelijk je oude troep kwijt”, zegt Avontuur praktisch. “Dit moet voor horecaondernemers echt hun eigen zaak worden. Waar ze met één kandelaartje de deur uit kunnen wandelen, of bij wijze van spreken met de sleutel voor een complete barinrichting op zak. Maar ze moeten hier ook komen om gewoon even gezellig rond te neuzen, want we staan hier echt niet allemaal de hele dag te verkopen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden