Advertentie van Volvo

Wat is dit?

'Advertentie van ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciële afdeling van DPG Media. De journalisten van Trouw zijn hier niet bij betrokken.

‘Elektrische Volvo’s gevaarlijk? Ze zijn misschien zelfs veiliger dan onze brandstofauto’s’

Volvo streeft ernaar dat niemand meer sterft of zwaargewond raakt in een nieuwe Volvo. Zo claimt de autofabrikant zelf. Het Zweedse merk heeft een naam hoog te houden, maar hoe crashbestendig is een elektrische Volvo? ‘Een accupakket is ongeveer even onveilig als een benzinetank. Beiden nemen we dus zeer serieus.’

null Beeld Volvo
Beeld Volvo

Als uitvinder van onder meer de driepuntsgordel noemt autofabrikant
Volvo zichzelf terecht een ‘veiligheidspionier’. Nog altijd maakt het Scandinavische merk de veiligste auto’s, maar binnenkort rijden de nieuwste modellen zonder uitzondering rond met elektrische aandrijving. Dat brengt, niet in de laatste plaats vanwege de grote batterij en hoge voltages aan boord, hele andere risico’s met zich mee.

‘Voor elektrische modellen hanteren wij in principe geen andere veiligheidseisen of -protocollen dan voor Volvo’s met verbrandingsmotoren. De fysieke botsproeven zijn bijvoorbeeld gelijk’, verduidelijkt Caroline Kjellin. In Göteburg is zij nauw betrokken bij de ontwikkeling van Volvo’s op batterijen, zoals de geheel elektrische XC40 Recharge P8 AWD die in het najaar in productie gaat. ‘Wel was de leercurve steil voor ons team, met name op het gebied van het accupakket.’

Extreem sterk

In de elektrische XC40 huist een pakket van 27 accumodules dat vrijwel de gehele bodem van de auto bedekt. Het geheel, met een effectieve capaciteit van 78 kilowattuur, weegt ruim 500 kilo. ‘Met name zijdelingse aanrijdingen vormen een risico voor het accupakket. Je wilt vanwege brandgevaar te allen tijde voorkomen dat de individuele cellen geraakt worden of open barsten, dus hebben we de aluminium structuur rondom de batterij extreem sterk gemaakt.’

Ten opzichte van de ‘standaard’ XC40 zijn de voorkant, achterkant en zijkanten van de bodem compleet opnieuw ontworpen, verzekert Kjellin. ‘Er zitten zelfs verstevigingen tussen de afzonderlijke accumodules om de stevigheid te garanderen. Er is verder ook rekening gehouden met het feit dat de verbrandingsmotor ontbreekt. Waar normaal de brandstofmotor een gedeelte van de klap opvangt is nu sterker staal in de plaats gekomen om de eventuele impact alsnog op de juiste manier te absorberen. Door dit soort aanpassingen bereiken we een veiligheidsniveau waar wij volledig achter staan.’

null Beeld Volvo
Beeld Volvo

Hulpdiensten

Vanuit die overtuiging bedenkt Volvo veiligheidsoplossingen die rekening houden met de meest uiteenlopende scenario’s. Zo stelt een elektrische Volvo zijn accupakket automatisch buiten werking zodra dat nodig is, zodat hulpdiensten geen risico lopen door de hogere voltages in het accupakket. Dezelfde voorziening biedt bescherming wanneer de auto onverhoopt te water raakt; de inzittenden hebben evenveel kans ongedeerd uit de auto te komen als bij een conventionele Volvo. Kjellin: ‘De veiligheid van onze gebruikers vormt altijd onze focus en daarin zijn we ook nu weer geslaagd. De XC40 Recharge P8 AWD is zonder twijfel één van de veiligste auto’s die we ooit hebben ontwikkeld.’

De journalisten van Trouw zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden