Elektrische auto voorlopig alleen nog te berijden op de kermis en de golfbaan

Het is al jaren het vervoermiddel van de toekomst, maar waarschijnlijk wordt het niks met de elektrische auto. Door een beperkte actieradius en een gering vermogen lijkt die vaak meer op een veredelde invalidenwagen dan op een echte auto. En daarbij is hij ook een stuk duurder. Alleen het milieu zou baat kunnen hebben bij wagens met elektro-motor, maar sinds het opdoeken van de kerncentrales in Borssele en Dodewaard is elektriciteit geen schone energiebron meer. Elektriciteitscentrales verbranden namelijk grote hoeveelheden aardolie en steenkool.

Net als kernenergie is ook de auto zonder uitlaatgas op z'n retour. In Californië werd vorig jaar een wet ingetrokken, waarin was vastgelegd dat vanaf 1998 twee procent van alle nieuwe auto's een 'Zero-Emission-Vehicle' moest zijn. De automobielindustrie klaagde dat zulke schone wagens wel mogelijk waren, maar dat die wat prijs en prestatie betreft niet met gewone auto's konden concurreren. En volgens een rapport van het Massachussetts Institute of Technology (MIT) zouden zulke wagens de milieuproblemen niet oplossen maar alleen verplaatsen. Van de steden naar de centrales.

Autorijden zonder uitstoot van schadelijke gassen blijkt dus niet mogelijk, maar het is wel de bedoeling dat die uitstoot zoveel mogelijk wordt beperkt. In juni besloot de Milieuraad van de Europese Commissie dat nieuwe auto's vanaf 2000 aan strengere emissie-eisen moeten voldoen. Die mogen dan nog maar de helft van de huidige hoeveelheid koolmonoxide, koolwaterstoffen en stikstofdioxide uitstoten. Om ook in de toekomst aan alle milieu-eisen te kunnen voldoen investeren autofabrikanten veel in schonere technieken. Op dit moment verwacht men veel van de zogenoemde hybride auto. Die heeft zowel een elektro-motor als een kleine, zuinige verbrandingsmotor. Door die twee optimaal te combineren krijg je een auto die hetzelfde presteert als de huidige typen, maar daarbij stukken schoner is.

Vorige maand was op de World Sustainable Energy Trade Fair in Amsterdam de eerste Europese hybride auto te bewonderen: de Audi Duo. Die heeft een dieselmotor voorin en achterin een grote accu plus elektro-motor. Daardoor rijdt de Duitse hybride schoon en geruisloos in de stad en op de autobahn hard genoeg om niet links en rechts door BMW's en Mercedessen ingehaald te worden.

Wat prestaties betreft kan de Audi Duo de concurrentiestrijd met gewone auto's wel aan, maar als je naar de prijs kijkt lijkt het toch een hopeloze zaak. De Duo is een aangepaste Avant A4, een model waarvan de benzinemotor-versie al een halve ton kost. Volgens importeur Pon in Leusden komt daar voor de Duo nog een flink bedrag bovenop. Het zal dus niet storm lopen als de hybride Audi begin volgend jaar op de markt komt. “Dit type auto zal het alleen redden als de overheid met speciale maatregelen komt om ze goedkoper te maken. Zoals bij de elektrische wagen. Wij hopen dat het ministerie snel met iets komt.”

Bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat weet men echter niets van zulke regelingen. De voorlichtster: “Dat zou tegen het marktprincipe ingaan. Er wordt wel geld gestoken in demonstraties van elektrische wagens, maar dat zijn geen enorme bedragen.”

Het ziet er naar uit dat de hybride auto voorlopig toekomstmuziek zal blijven. Wie nu al in een elektrisch aangedreven wagen wil rijden, zal daarvoor naar de kermis of de golfbaan moeten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden