Elektrische auto moet VW genezen

Toekomst | De Volkswagengroep probeert de reputatieschade van het dieselschandaal om te zetten in een voordeel. 'Het heeft onze transitie naar duurzaam rijden in een stroomversnelling gebracht.'

Hoe moet het verder met Volkswagen? De gehele Volkswagengroep, inclusief de merken Skoda, Seat en Audi, verkoopt nog steeds de meeste auto's in de Europese Unie. Maar het marktaandeel van de Duitse autobouwer bereikte vorige maand met 23,9 procent het laagste niveau in vijf jaar. Wat gaat Volkswagen doen om te herstellen van het dieselschandaal?

Topman Matthias Müller, die in september vorig jaar Martin Winterkorn opvolgde na de eerste onthullingen in dieselgate, deed gisteren de strategie tot 2025 uit de doeken. "Het wordt de grootste verandering uit onze bedrijfsgeschiedenis", zei hij op het hoofdkantoor in Wolfsburg.

Volkswagen wil zichzelf 'opnieuw uitvinden' en richt de aandacht op 'elektrisch vervoer'. Andere fundamenten onder de nieuwe koers zijn zelfrijdende auto's en 'mobiliteitsdiensten'.

Jarenlang lukte het Europa's grootste autofabrikant niet om de (stikstofoxiden-)uitstoot van meerdere modellen onder de wettelijke grenswaarden te krijgen. Door illegale software in zeker 11 miljoen auto's te installeren, leken deze tijdens officiële tests schoner dan ze uiteindelijk op de weg waren. Dat gesjoemel kan Volkswagen minstens 16 miljard euro kosten. "Desondanks zijn onze financiële resultaten robuust", zei Müller monter, "maar we hebben tijd nodig om het dieselschandaal te verwerken."

Deze reputatieschade en financiële malaise probeert VW nu om te zetten in een voordeel. "Het heeft onze transitie naar modern en duurzaam rijden in een stroomversnelling gebracht", sprak de groepsdirecteur. "Aan onze klanten, onze medewerkers en de politiek zijn we verplicht deze voortrekkersrol te vertolken. Maar verandering is ook nodig om onze toekomst veilig te stellen."

De concurrentiestrijd wordt namelijk steeds feller en de voorkeur van de consument verandert. Andere merken zetten volgens Müller ook in op elektrische motoren en internet in auto's. Bovendien mengen it-reuzen als Apple en Google zich in de autobranche.

Wat houden VW's toekomstplannen concreet in? De autogroep gaat zelf elektrische motoren en batterijen voor auto's ontwikkelen. Tot dusver zijn autofabrikanten voor batterijen en accu's vooral aangewezen op leveranciers uit Azië. Volkswagen gaat een eigen fabriek opzetten. Müller: "Want batterijen zijn de basis van succesvol elektrisch rijden."

Er blijft aandacht voor de klassieke verbrandingsmotor, maar tegen 2025 brengen de Wolfsburgers dertig volledig elektrische modellen op de markt. Daarvan wil VW er 3 miljoen per jaar verkopen, bijna een kwart van de totale verkoop. De komende jaren worden elektrische auto's net zo duur als benzine- of dieselauto's, voorspelt Müller.

Tijdens de persconferentie gaf Müller verder toe dat hij voorheen sceptisch was over zelfrijdende auto's, maar dat VW ze aan het einde van dit decennium toch echt wil verkopen. Bij 'mobiliteitsdiensten' gaat het vooral om met internet verbonden auto's. 'Slimme auto's dus. Zo kan de bestuurder gegevens over zijn rijgedrag, verbruik, en staat van de auto op de smartphone bekijken. En veiligheidsdiensten en de wegenwacht kunnen het voertuig direct traceren als dat nodig is.

VW gaat de ombouw van het concern financieren door 'winstgevender te worden in alle divisies en regio's'. In de praktijk komt dit neer op kostenbesparingen van miljarden euro's per jaar, het snijden in budgetten en het samenvoegen van bedrijfsonderdelen. Wat de gevolgen zijn voor de bedrijfsstructuur en het personeel maakt Müller eind dit jaar bekend.

autoverkopen in EU

De verkoop van personenauto's in de EU is in mei met 16 procent gestegen in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. In totaal werden bijna 1,3 miljoen auto's verkocht, volgens brancheorganisatie ACEA. De verkopen stijgen al 33 maanden op rij.

Volkswagen verkoopt nog steeds het meest, met 143.303 wagens. Daarna komen Renault, Opel en Peugeot. Het marktaandeel van VW bedroeg 23,9 procent in mei, ten opzichte van 25,5 procent in mei 2015. Het is het laagste marktaandeel in vijf jaar. De Renault Group (inclusief Dacia) vedrond PSA (Peugeot, Citroën en DS) van de tweede plaats.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden