Elektrische auto in Californië: proef of stunt

LOS ANGELES - Dit najaar komt in de staten Californië en Arizona de eerste elektrische personenauto op de markt, de EV 1 (Electric Vehicle) van General Motors. Het is een sportieve, snelle en rustige twee-persoonsauto met een maximumsnelheid van 125 kilometer.

De auto accelereert in acht seconden tot 90 kilometer en de accu heeft een bereik van 140 kilometer. De auto is niet geschikt is voor lange tochten. Het is, volgens GM, een ideale tweede auto voor korte afstanden, boodschappenritjes of naar het werk. Aangezien 85 procent van de automobilisten de auto voor dit soort korte afstanden gebruikt, hoeft de beperkte actieradius accu geen onoverkomelijk obstakel te zijn.

Maar de auto is, met een prijskaartje van 58 000 gulden, wel twee maal zo duur als een gewone auto. GM mikt dan ook op de rijken met een jaarinkomen van meer dan twee ton. De overheid biedt kopers een belastingaftrek aan van 10 000 tot 15 000 gulden. GM brengt in eerste instantie 2 000 elektrische auto's op de markt. Verdere productie zal afhangen van de vraag.

Een ander probleem is nog dat het lang niet overal mogelijk is naar een 'elektrische pomp' te rijden om bij te tanken. De staat Californië gaat echter samen met een elektriciteitsmaatschappij en General Motors voor 400 oplaadplaatsen zorgen bij kantoren, winkelcentra en fast- foodrestaurants. Bezitters van de elektrische auto huren of kopen een oplaad-apparaat dat de accu in drie tot vijf uur bijlaadt. De elektriciteit is 's nachts beschikbaar voor een gereduceerd tarief.

Er rijden in de wereld nu 600 miljoen auto's rond die de lucht vervuilen. Amerika alleen heeft 190 miljoen auto's waarvan 20 miljoen in Californië. 66 procent van alle vervuiling in Californië is afkomstig van uitlaatgassen van auto's, 34 procent van de industrie. Los Angeles kampt met een haast onoplosbaar vervoersprobleem. De stad heeft een autowegennet dat groter is dan dat van heel Nederland. Door het ontbreken van openbaar vervoer zijn de snelwegen in Los Angeles vrijwel de hele dag overbelast. Het kost vaak uren om van het ene naar het andere deel van de stad te komen. In hete zomers is de lucht zo vervuild dat inwoners geadviseerd wordt zo min mogelijk op straat te zijn. Er is dan ook een dringende behoefte aan een schone auto.

Calstart is een consortium dat in Californië werkt aan de ontwikkeling van schone transporttechnologieën. Het fungeert als een soort van huwelijksmakelaar van de staat Californië op het gebied van alternatieve energie waarin 185 bedrijven samenwerken met de overheid. Behalve de elektrische auto werkt Calstart ook aan een elektrische bromfiets, bussen en elektrische militaire voertuigen.

De wet van Californië schrijft voor dat twee procent van de energie in Californië uit alternatieve, schone bronnen moet komen. In 2003 moet verder tien procent van alle nieuwe auto's 'schoon' zijn: ze mogen geen uitlaatgassen produceren. GM heeft samen met Ford en Chrysler al het mogelijke gedaan om de milieuvoorschriften van Californië op het gebied van een schone auto te saboteren. Volgens het oorspronkelijke schema zou in 1998 twee procent van alle nieuwe auto's in Californië, 'schoon' moeten zijn. In 2001 zou dat worden opgevoerd tot vijf procent en in 2003 tot tien procent.

Maar de staatscommissie die de luchtvervuiling reguleert is onder leiding van de Republikeinse gouverneur Wilson gezwicht voor auto- en olielobby

en heeft het tijdschema vertraagd. Het argument van de auto- en olielobby is dat de consument het slachtoffer zou worden van de dure elektrische auto. De autofabrikanten worden gedwongen miljarden in research te stoppen en die kosten worden doorberekend aan de autokoper. De nieuwe benzine-auto's zijn weliswaar niet zo schoon als de elektrische auto, maar al veel schoner dan de oudere modellen. De hogere prijs van nieuwe auto's heeft tot gevolg dat meer mensen in oude 'vuile' auto's blijven rijden. Conclusie: de elektrische auto bevordert de vervuiling, aldus de autofabrikanten.

Het uiteindelijke doel blijft dat in 2003 tien procent van alle nieuwe auto's in Californië schoon moeten zijn, maar de tussenstadia zijn geschrapt. Volgens het oorspronkelijke plan zou de auto-industrie in 1998 20 000 schone elektrische auto's moeten maken. Nu kunnen ze vijf jaar langer wachten. GM en de andere autofabrikanten hebben nu ruimschoots de tijd om met proefvoertuigen als de EV 1 aan te tonen dat er onvoldoende vraag is naar een elektrische auto die massa productie zou rechtvaardigen. Het zou trouwens niet de eerste keer zijn dat de auto-industrie nieuwe ontwikkelingen probeert te dwarsbomen. Zij heeft zich met hand en tand verzet tegen de invoering van de veiligheidsriemen, air bags, halogeen lampen en betere bumpers. En in de jaren vijftig heeft de auto-industrie in Los Angeles het openbaar vervoer opgekocht om vervolgens trams en autobussen vrijwel geheel af te schaffen teneinde de burgers van de auto afhankelijk te maken.

Bill van Amburg, de woordvoerder van Calstart heeft twijfels over de oprechtheid van het experiment van General Motors. Het kan een publiciteitsstunt zijn die tot doel heeft aan te tonen dat er geen behoefte is aan een elektrische auto. Maar hij blijft optimistisch. Want GM heeft een aantal marketing-beslissingen genomen die erop wijzen dat het bedrijf een serieuze poging doet om de auto aan de man te brengen. De EV 1 zal verkocht worden door Saturn dealers. De Saturn is de GM-versie van de betere Japanse auto's en heeft een uitstekende reputatie. De consument kan de auto bovendien leasen. Dat lost het inruilprobleem op. Want wie wil met een dure auto blijven zitten, waarvoor later geen tweede hands markt is. “Als GM doorgaat op de ingeslagen weg dan gaat de elektrische auto een grote toekomst tegemoet”, zegt Van Amburg. “Dan zullen ze meer elektrische auto's verkopen dan ze nu kunnen maken. De andere autofabrikanten moeten dan volgen om met GM in Californië te kunnen concurreren.” Het is een goed teken dat Honda onlangs bekend maakte volgend voorjaar een vierpersoons elektrische auto op de markt te brengen met een accu die een bereik heeft van 190 kilometer. Van Amburg verwacht voor de toekomst dat elektrische auto's vreedzaam zullen rijden naast de auto's met een benzinemotor en auto's die op aardgas rijden. Maar de pessimisten vrezen dat de elektrische auto te duur is, onvoldoende verkocht zal worden en dat GM na een proefperiode de productie zal staken wegens gebrek aan belangstelling van de consument. Zo'n ontwikkeling zal ook in andere staten de overheid ontmoedigen. En onder druk van de auto- en olielobby is het dan een kwestie van tijd voordat de wet die in het jaar 2003 tien procent schone auto's voorschrijft als onrealistisch wordt herroepen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden