Elektrisch rijden is 10 procent duurder dan rijden op benzine

Een elektrische auto aan de oplader. Beeld ANP

Vooral afschrijvingskosten maken de e-auto duurder dan een benzine-auto, blijkt uit de eerste Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB.

De eigenaar van een nieuwe benzine-auto betaalt 50,6 cent per kilometer, een nieuwe elektrische wagen kost 55,9 cent per kilometer - gerekend over vier jaar gebruik en 15.000 gereden kilometers per jaar. Dat maakt rijden met een elektrische auto 10 procent duurder dan met een benzine-auto.

De ANWB heeft hiervoor de gemiddelde cijfers van dertien elektrische auto's vergeleken met benzine-auto's uit de middenklasse. Onderzoekers noemen dit 'mandjes'. De dure Tesla zit niet in het e-mandje, wel bijvoorbeeld de BMW i3 en de Volkswagen Up. ANWB presenteert de resultaten vandaag in de eerste Elektrisch Rijden Monitor. Het is de bedoeling dat die jaarlijks gaat verschijnen, om trends te kunnen signaleren.

De afschrijving is het grootste verschil. Bij een nieuwe benzine-auto zijn de afschrijvingskosten 21 cent per kilometer, bij een elektrische 40 cent. De waarde van een elektrische auto loopt sneller terug, omdat het vertrouwen in tweedehands e-auto's nog niet zo groot is, zegt ANWB-expert Paul Engel. "Een koper moet bijvoorbeeld maar hopen dat de accu het blijft doen. Zodra het vertrouwen groeit, zullen de afschrijvingskosten afnemen."

Belasting

Op andere terreinen scoort de e-auto weer punten. Engel: "Brandstof is goedkoper. De motorrijtuigenbelasting is nul voor elektrische auto's, al is het de vraag of zulke fiscale voordelen blijven als de elektrische markt groeit. Ook is technisch onderhoud voordeliger: een elektrische auto heeft geen nieuwe filters, bougies of distributieriem nodig."

Er rijden nu 19.040 volledig elektrische auto's in Nederland, vorig jaar december was dat nog 13.105. Veel consumenten zullen wachten tot de tweedehandsmarkt voor e-auto's groeit, meldt de ANWB, want 65 procent van de consumenten vindt een nieuwe elektrische auto te duur. Van het Nederlandse wagenpark is 70 procent tweedehands.

Van de Nederlandse consumenten heeft 38 procent interesse in elektrisch rijden. Ruim een derde van die groep overweegt binnen vijf jaar een elektrische auto te kopen. De elektrische auto's in het ANWB-onderzoek hebben een actieradius van gemiddeld 221 kilometer. Een derde van de consumenten vindt dat te weinig. Vooral als de auto mee moet op vakantie: voor 15 procent is dat de reden om geen elektrische auto te kopen.

Dat de e-auto de beloftes van de fabrikant niet altijd waarmaakt, bleek vorige week uit onderzoek van de Belgische consumentenorganisatie Test Aankoop. De Nissan Leaf, de Renault ZOE en de Opel Ampera-e blijven in de praktijk meer dan 40 procent onder het officiële bereik. Van die drie auto's legde de Opel Ampera-e nog de meeste kilometers af: 304 km in plaats van de 520 uit de folder.

Lees ook: Zelfs de Opec ziet dat elektrisch rijden de toekomst is

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden