Elektrisch fietsen heeft wind in de rug

De oudere fietser trekt de sportieve forens en de stoere scholier in zijn slipstream mee

NIELS MARKUS

Sophie Doornbos (34) trekt veel bekijks met haar elektrische bakfiets. "Maar ik word niet raar aangekeken, eerder jaloers." Ze gebruikt de fiets vooral om haar vier kinderen op school af te zetten, die bovenop een heuvel ligt. "De oudste kan inmiddels zelf fietsen, maar het blijft flink trappen, de fiets is ook van zichzelf al zwaar. Als je niet trapt, gebeurt er niets." De accu houdt het ongeveer vijf dagen vol, zodat de fiets ook geschikt is voor lange tochten met de hond. "En als die moe is, kan hij ook in de bak."

Nina van Apeldoorn (15) gaat naar de derde klas havo/vwo. Vanwege haar hartconditie heeft ze sinds vorig jaar zomer een elektrische vouwfiets. "Een paar huizen verder is een elektrische fietswinkel, dus ik kreeg nog korting ook." Nina's vrienden en vriendinnen vinden de fiets cool en willen er ook wel een. "Met klasgenoten moet ik wel zo langzaam mogelijk rijden, anders houden ze me niet bij." Volgens haar is de snelle fiets "niet per se gevaarlijk". Wel merkt ze dat auto's haar tempo nogal eens onderschatten. "Dan willen ze me nog snel inhalen, maar ben ik al verder dan ze hadden verwacht."

Anneliek van Berlekom (46) heeft haar elektrische fiets nu anderhalf jaar. Ze werkt als lerares op de Utrechtse Uithof, waarvoor ze dagelijks 18 kilometer op en neer moet. "Daar doe ik nu 45 minuten over, op een gewone fiets was dat één uur en een kwartier. Ik gebruik hem wel écht alleen voor mijn werk, niet voor de boodschappen, anders zou ik wel heel lui worden." Op haar e-bike haalt van Berlekom makkelijk de dertig kilometer per uur. "Er zit ook een metertje voor calorieënverbranding op, maar de effecten vallen toch wat tegen. Al ben ik blij dat ik niet meer bezweet op school aankom."

Het liefst trapt de Nederlander op eigen kracht een oud brik vooruit; onze calvinistische inborst belet ons een dure, snelle fiets te kopen. Dat zei de Australische wetenschapper en fietsexpert Steven Fleming afgelopen zaterdag in deze krant.

Gaat aan dat poldergeploeter een einde komen? Deze week werd bekend dat er in Nederland bijna een miljoen elektrische fietsen rondrijden. En niet alleen gepensioneerden zeggen de oude opoefiets vaarwel, ook jongeren kiezen steeds vaker voor elektrische trapondersteuning.

Inmiddels wordt tien procent van de fietskilometers afgelegd op een zogenoemde e-bike. Woordvoerster Arien de Jong van de Fietsersbond: "Dat is mooi, want dat zijn ook veel mensen die de elektrische fiets gebruiken voor woon-werkverkeer. Tien tot vijftien kilometer afleggen op de gewone fiets is voor velen geen optie, omdat ze dan bezweet op het werk aankomen. Zij namen in het verleden de auto en nu de e-bike."

Tot voor kort wilde je als jonge fietser niet op een tweewieler met trapondersteuning gezien worden, inmiddels wordt die steeds hipper onder een jong publiek. De Jong: "Veel fietsmerken timmeren aan de weg voor meerdere doelgroepen. De modellen worden steeds stoerder en de accu's beter weggewerkt." De Fietsersbond hoopt niet dat de elektrische variant de ongemotoriseerde tweewieler volledig gaat vervangen. De ouderwetse fiets rijdt tenslotte helemaal op de energie van de fietser en is zo het beste voor de conditie en het milieu.

"Als straks meer jongeren op elektrische fietsen gaan rijden kan dat meer risico's met zich meebrengen. Vijftigplussers doen meestal geen wedstrijdjes op de fiets", zegt Ilja van Alteren van VeiligheidNL. Die stichting bracht deze week naar buiten dat de toename van elektrisch fietsen niet geleid heeft tot meer en zwaardere ongelukken. Maar hierbij zijn niet het aantal gereden kilometers per fietstype en alleen vijftigplussers meegerekend. Eind december wordt het onderzoek afgerond.

De Jong: "Het totaal aantal fietsers neemt toe, niet alleen die op e-bikes, en de snelheden variëren meer, en zo ontstaan meer gevaarlijke situaties op fietspaden." De Fietsersbond pleit voor meer en bredere fietspaden.

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden