'Elektra' op topniveau

Opera
Nederlands Philharmonisch Orkest, solisten olv Marc Albrecht met 'Elektra' van Richard Strauss op 6/10 in Muziektheater Amsterdam. Nog zeven voorstellingen. Live via Radio 4 op 22/10. www.dno.nl

Voor de vierde keer presenteert De Nederlandse Opera Richard Strauss' 'Elektra' in de bloedstollende enscenering van Willy Decker uit 1996. Een van de indrukwekkendste klassiekers uit DNO-geschiedenis, achtereenvolgens gedirigeerd door Hartmut Haenchen (1996), Hans Vonk (2000) en Ingo Metzmacher (2006).

De nieuwe reprise markeert het officiële begin van Marc Albrecht als nieuwe chef-dirigent van DNO. En onder een gelukkiger gesternte had die start niet kunnen staan, omdat het DNO gelukt is om een in alle opzichten verpletterende cast bij elkaar te brengen. Die artistieke samenklontering van megatalenten heeft DNO doen besluiten om deze 'Elektra' live op te nemen voor een cd-uitgave. Goed plan!

Van de vier keer is deze nieuwste vocaal de allerbeste. Eerdere Elektra's hadden óf een te lichte stem die in de dramatische climaxen achterbleef, of ze zongen veel te zwaar waardoor de lyrische kanten van deze kolossale partij amechtig gezwoeg opleverde.

En nu staat daar de kleine Evelyn Herlitzius die een voor haar postuur onvoorstelbare orkaankracht in de stembanden verborgen heeft. Niet te geloven hoe zij haar zuster Chrysothemis vervloekt ('Sei verflucht!') en vervolgens in extase haar broer herkent ('Orest!'). Vocale uitbarstingen die met de kracht van vlammenwerpers het auditorium in worden geslingerd.

Maar het echte wonder van deze Elektra is eigenlijk dat zij in de rustiger scènes met zus en broer een innigheid weet aan te boren, die meestal bij dit soort stemmen ver te zoeken is. Kort gezegd: Herlitzius blijft onder alle omstandigheden 'zingen'.

Op de lyrische momenten krijgt Herlitzius grootse steun uit de orkestbak, waar Albrecht het virtuoos spelende Nederlands Philharmonisch Orkest verleidt tot zoetzalvend spel van weergaloze schoonheid. Tegelijkertijd komt deze partituur van monstrueuze afmetingen niets tekort aan decibellen. Tussen die twee uitersten vindt Albrecht opvallende details, die je in al dat geweld niet vaak hoort. Net als Herlitzius blijven ook Albrecht en zijn tot de tanden bewapende orkest steeds 'zingen'.

Deckers enscenering heeft in al die jaren helemaal niets aan beklemmende overtuiging verloren. Vanaf Elektra's opkomst - een slagschaduw met geheven bijl op een van de grote bloeddooraderde wanden - stompt Decker ons in de maag met deze vrouw voor wie alleen bloedwraak op haar vermoorde vader Agamemnon er toe doet. Moordenares en moeder Klytämnestra zal koste wat kost onder de bijl vallen. En passant toont Decker ons een ontspoorde familie met een machtsbeluste verloren zoon, een angstige stiefvader en een andere dochter die met een aan haar arm bungelend leeg handtasje ijdel op man en kinderen hoopt.

Camilla Nylund gaf deze burgertrut Chrysothemis geweldig geluid, met een slanke hoogte en een straalkracht om jaloers op te worden. Michaela Schuster speelt het loeder Klytämnestra met naargeestige overdrijving en geeft een vocaal visitekaartje van jewelste af. Gerd Grochowski is een perfect autistische Orest met een dijk van een stem.

Wel even opletten als u besluit te gaan (er zijn nog genoeg kaarten), omdat DNO voor de twee zusjes in 'Elektra' verschillende zangeressen in de aanbieding heeft.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden