DE WEEK IN VOEDSEL

EkoPlaza bindt de strijd aan met Marqt

De EkoPlaza in Alkmaar. Deze week kwam kritiek van de keten op concurrent Marqt naar buiten.Beeld anp

Het lijkt erop dat het gevecht om de biologische consument in volle hevigheid is losgebarsten. EkoPlaza, met zeventig winkels één van de grotere spelers op de biologische markt, opende deze week de aanval op concurrent Marqt. Via diverse online media lekte een interne memo uit van EkoPlaza's moederbedrijf Udea, waarin de vloer wordt aangeveegd met het prijsbeleid van Marqt.

Dat prijsbeleid is misleidend, aldus Udea: "Alle biologische AGF (Aardappelen, Groente en Fruit) ligt nu verpakt bij Marqt en dat levert bloedprijzen op. Vier appels op een schaaltje, twee keer zo duur als bij ons. Een pondje trostomaten voor 2,89 euro op een schaaltje en die zijn bij ons 1,99 euro. Daar staat nu tegenover dat ze de gangbare spullen (Milieukeur, red.) nog steeds verkopen voor bijna biologische prijzen. De witte champignons zijn 1,79 en die kosten bij Lidl minder dan 1 euro. Het verschil in kwaliteit is nul."

Het verweer van Marqt-oprichter Quirijn Bolle klinkt niet helemaal overtuigend: volgens hem heeft zijn uit dertien winkels bestaande keten "nooit beweerd een biologische supermarkt te zijn. Ik vind het niet belangrijk hoe klanten ons noemen. We kijken naar de producten, niet naar het stempel dat erop zit."

OneWorld interviewde Bolle en deed en passant een prijsvergelijkend onderzoek; Marqt blijkt inderdaad goedkoper.

Ook Marqt biedt biologische producten aanBeeld anp

Gorilla in the room
Dat de jacht op de biologische klant is geopend blijkt ook uit het feit dat Albert Heijn, the 800-pound gorilla in the room, z'n "Puur & Eerlijk" producten sinds kort als "Biologisch" in het schap zet. Puur & Eerlijk was voor de klant kennelijk onvoldoende duidelijk - en biologisch 'scoort' vandaag de dag bij de consument, die duidelijk z'n geitenwollen sokken heeft uitgetrokken. Want biologisch is mainstream geworden: ook de gemiddelde supermarktklant realiseert zich dat het huidige voedselsysteem onhoudbaar is geworden.

Ga maar na: in 2014 groeide de omzet van biologische producten met 5 procent, tegen 0,3 procent groei in de 'reguliere' omzet. Dan praten we dus over een factor 15. Toegegeven, het totale marktaandeel van "biologisch" is nog maar 3 procent, maar bij eieren - de absolute koploper - loopt dat al naar de 30 procent.

Biologische groei
Als die groei doorzet, verdubbelt de markt voor biologische producten zich de komende vijf tot zeven jaar van 1 naar 2 miljard euro per jaar. Albert Heijn is van zins het biologische aanbod in z'n 850 supers te laten groeien naar 1200 producten, 4 procent van het totaal. Het moge duidelijk zijn dat de positieve impuls voor de sector voor een belangrijk deel aan de Zaanse grootgrutter te danken is.

Er zijn een aantal factoren die er voor zorgen dat de aanbieders van bio-producten de wind in de rug beginnen te voelen. Ten eerste: de zorgen om de gezondheid van de planeet en die van de volgende generaties. Zoals een bekend Zweeds automerk het zegt: "Je rijdt dit model niet voor jezelf, maar voor je achterkleinkinderen." Hypocriet? Misschien, maar het verwoordt wel het gevoel van onbehagen bij veel consumenten.

Supermarktketen Albert Heijn biedt sinds kort de puur&eerlijk-producten 'biologisch' aan.Beeld anp

Een tweede reden: bijna tweederde van de consumenten denkt dat biologische producten hetzelfde of beter smaken dan reguliere. De biologische sector raakt kennelijk z'n bonkige, modderige imago kwijt en plooit zich moeiteloos rond de vier G's: Groen, Gezond, Genieten en Gemak. Zie bijvoorbeeld de spectaculaire opkomst van de streekboxen (sommige aanbieders claimen een omzetgroei van 100 procent), een fenomeen waar we vijf jaar geleden nog nooit van hadden gehoord. Kijk ook naar het succes van aanbieders van biologische producten als Bio+, Nautilus en Ecomel. En over nichespelers als Marqt en EkoPlaza hebben we het al gehad.

Mooi toch, dat betaalbare biologische producten onder ieders handbereik komen? Tot op zekere hoogte, want de bio-activiteiten van giganten als Albert Heijn en Jumbo zouden op termijn wel eens de doodskus kunnen betekenen voor bovengenoemde biosupers. Want waarom nog de hele stad doorfietsen als je buurtsupermarkt ruim baan geeft aan biologische producten?

Jack Stroeken geeft met regelmaat een overzicht van wat er speelt in de wereld van voedsel en landbouw. Slow Food is een wereldwijde beweging van boeren, consumenten en food professionals met als doelstelling lekker, puur en eerlijk voedsel voor iedereen toegankelijk te maken. Jack Stroeken is voorzitter van Slow Food in Nederland en in het dagelijks leven directeur bij voedselcoöperatie Beebox.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden