Review

Eisen des tijds

Straks een baan, vrouw en nageslacht: het lijkt wel een sprookje, zegt Bachir Benelhaj in Berichten & Belangen van de vereniging van docenten levensbeschouwing. Maar zijn toekomstige echtgenote hoeft geen Assepoester te zijn. ,,Wat mijn vrouw betreft stel ik niet zulke hoge eisen. Ze moet er verzorgd uitzien. Ze moet lekker kunnen koken. Haar gedrag moet beschaafd zijn.''

De jonge Marokkaan weet dat 'niet elke moslim het niet zo nauw neemt met de islamitische wetten'. Hij gaat later vaak naar Marokko, is goed voor zijn familie en denkt 'dat de dood een ontroerende gebeurtenis is'.

O ja, die vrouw. ,,Als het een vrouw is die aan mijn eisen voldoet ben ik al tevreden. Ik denk dat ik het meeste plezier in deze relatievorm zal vinden.'' Bericht aan huwbare meisjes: hij heet Benelhaj. Bachir Benelhaj.

Rooms zijn is een levenskunst. Christine is gereformeerd, haar wederhelft katholiek. ,,Je kunt heel veel kritiek hebben op de kerk en toch in die kerk blijven,'' zegt ze in het blad van katholieken die heel veel kritiek hebben en in de rk kerk blijven, Acht Meipost. ,,Als gereformeerde heb je meer de neiging: ik ben het ergens niet mee eens, dus stap ik eruit. Jongens, bekijk het maar.'' Het kan ook anders. Toen de hervormde Pauluskerk door de katholieken werd overgenomen en door de bisschop ingewijd, ,,was ook de voormalige predikant aanwezig. Bij de communie werd hem toegefluisterd: ga maar aan de zijkant te communie. Zo van: niet bij de bisschop zelf maar langs een zijweg. Ik vind dat prachtig.''

Binnen die kerk is ook ruimte voor Katholieke Stemmen van de stichting behoud R.K. leven. Als zíj het voor het zeggen had, was de kerk allang ontdaan van Acht Mei'ers. De toon is uiterst conservatief en giftig. Kardinaal Simonis is een zwakkeling, die niet optreedt tegen gewijde homo's. In dat verband krijgt mgr. Bür het advies in zijn Belgische abdij te blijven om daar 'de schade te overdenken die hij door zijn gedrag aan de zielen heeft aangebracht', en hier geen recepties af te lopen. En waarom gaat mgr. Muskens 'niet van stad tot stad om de R.K. Geloofs- en Zedenleer uit te leggen? Kent Monseigneur die niet?'' En dan was er nog een 'R.K. theoloog, een priester die, zonder enigermate gekleed te zijn, zich op een strand bevond'. Hij kreeg een bon, maar is evengoed 'professor aan de z.g. R.K. Universiteit van Nijmegen geworden'. Katholieke Stemmen is niet vies van oude koeien: die professor was Schillebeeckx, zeker dertig jaar geleden.

Het verbaast niet dat het blad al jaren ten prooi valt aan onderling geruzie, scherpslijp- en vuilspuiterij. Uit een begeleidend schrijven blijkt een redactionele machtsstrijd, inclusief lastercampagne. Pater J. van der Ploeg O.P. (92) roept abonnees op, terug te komen. Ze hadden zich na een ondoorgrondelijk dispuut over Engelenwerk, dan wel op uitnodiging tot opzeggen van oudredacteur pater Van Dijk, van de Stemmen afgekeerd.

Het ijlt wat na in de kerkelijke periodieken: duurzaamheid, de kerken die zich druk maken om de geteisterde boerenstand en in tweede instantie om de levende have die aan agarisch Nederland was toevertrouwd en voortijdig om hals gebracht. Met enig gevoel voor dramatiek formuleert Hielke Wolters in Ad Rem(-onstrants) dat ,,de veehouderij nu de laatste kans heeft om met behoud van een behoorlijk maatschappelijk draagvlak duurzame vormen van veehouderij en een duurzaam landbouwbeleid te ontwikkelen.''

En wat, als de boeren die kans onbenut laten? Wolters beantwoordt die vraag niet, dus mogen we zelf iets bedenken: Dan blijft alles bij het oude. Hier en daar gaat een boerenbedrijf over de kop, opvolgers kiezen eieren voor hun geld, en de boer? Die woont in Markelo, waar hij met zijn vrouw Janny werkt op de boerderij. Daarnaast doceert hij godsdienst 'op het Noordik', voor de lezers van Samen verder (van gereformeerden en hervormden te Nijverdal) blijkbaar een bekende school.

Boer Gerrit Beltman stelt zich in het kerkblad voor in zijn nieuwe waardigheid: hij is 'kerkelijk werker voor het pastoraat' geworden. ,,Jarenlang al dreigden er zware wolken boven boerenland en dit heeft gezorgd voor het studeren van theologie en het zoeken van werk daarin.'' Zo werd ons land een boer armer en een herder rijker.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden