Eindhoven maakt eerste proefritjes rekeningrijden

Bij de proef met rekeningrijden wordt een kastje ter grootte van een mobiele telefoon gebruikt. (FOTO LEX LIESHOUT, ANP) Beeld ANP
Bij de proef met rekeningrijden wordt een kastje ter grootte van een mobiele telefoon gebruikt. (FOTO LEX LIESHOUT, ANP)Beeld ANP

Eindhoven gaat het komende half jaar proefdraaien met rekeningrijden. De regio hoopt op een kennisvoorsprong die zich vertaalt in klinkende munt.

Edo Sturm

„Goedkoper dan een taxirit”, zegt een medewerker van chipmaker NXP over de eerste proefrit met kilometerheffing. Bij het uitlezen van het kastje op het dashboard van de auto blijkt dat de ruim zeven kilometer van de High Tech Campus in Eindhoven naar de randweg vijftig eurocent heeft gekost. „Dit is de meest eerlijke vorm van belasting betalen”, aldus Maurice Geraets, directeur bij de Brabantse chipfabrikant en verantwoordelijk voor de eerste test in Nederland met rekeningrijden. „Want de gebruiker betaalt.”

Op het terrein van het Eindhovense kenniscentrum waar NXP zijn kantoor heeft, ging gisteren de eerste landelijke test van start. Over rekeningrijden wordt al tientallen jaren gediscussieerd. Vijfendertig werknemers van NXP en projectpartner IBM rijden de komende zes maanden met een zogenoemde on board unit rond, in de meest recente versie een kastje ter grootte van een mobiele telefoon. Het hart van het kastje is de chip van NXP. Die registreert het aantal ritten en rekent meteen de kosten uit. De gegevens worden – als het systeem eenmaal is ingevoerd – met behulp van een mobiele telefoonverbinding en een netwerk van satellieten doorgeseind naar de fiscus.

Het inbouwen is een peuleschil, bewijst de Eindhovense wethouder voor verkeer, Erik van Merrienboer. In een paar tellen heeft hij het systeem op de voorruit van zijn auto zitten. Een niet te verwijderen vignet op de voorruit, draadloos gekoppeld aan de beprijzer, moet voorkomen dat mensen in de verleiding komen zwart te rijden. Bij misbruik kan meteen een alarmsignaal worden doorgeseind. Geraets: „We willen aantonen dat de technologie waterdicht is.”

„De gemeente hoopt samen met de provincie Brabant en Rijkswaterstaat werknemers op deze wijze te motiveren buiten de spits te gaan rijden”, valt Van Merrienboer bij. Dat is immer goedkoper. „Daarnaast biedt deze test ons de kans op een enorme kennisvoorsprong en flink wat marktpotentie.”

Proefrijder Ewout Brandsma, werknemer van NXP, heeft de afgelopen weken al een paar testritjes gemaakt. Vrees voor misbruik van privacygevoelige informatie heeft Brandsma niet. „Het doorsturen van mijn ritgegevens is niet noodzakelijk. De chip kan na elke rit meteen zelf afrekenen, net zoals je nu in de supermarkt je boodschappen doet.”

Volgens Geraets is de chip die NXP nu heeft ontwikkeld niet te vergelijken met die van de fraudegevoelige ov-chipkaart. „De beveiliging is van hetzelfde niveau als die voor het elektronische betalingsverkeer. De chip zelf is veel geavanceerder.” In geval van pech of een ongeluk kan het kastje zelf de hulpdiensten alarmeren. Op andere toepassingen wil NXP niet vooruitlopen.

Na de zomer komt minister Eurlings (verkeer) met een wetsvoorstel voor kilometerbeprijzing. Waarschijnlijk wordt een betalingssysteem niet voor 2012 ingevoerd.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden