Eindhoven Airport doet het heel goed

amsterdam – Eindhoven Airport groeit als kool. Voor het eerst hebben meer dan 2 miljoen passagiers in een jaar gebruik gemaakt van de regionale luchthaven. De teller staat op 2,14 miljoen in 2010, een kwart meer dan de 1,71 miljoen van 2009.

De groei komt door het toegenomen aantal bestemmingen waar vanaf Eindhoven op gevlogen kan worden. Het Brabantse vliegveld wordt vooral gebruikt door prijsvechters. Het Ierse Ryanair vliegt naar 22 Europese steden, KLM-dochter Transavia naar 14 bestemmingen en de Oost-Europese prijsvechter Wizz Air heeft tien routes vanaf Eindhoven.

De budgetmaatschappijen blijven uitbreiden op Eindhoven Airport. Onlangs nog kondigde Ryanair twee nieuwe routes aan, naar de Canarische eilanden Lanzarote en Gran Canaria. Transavia vliegt vanaf komende zomer nieuwe routes van Eindhoven naar Nice, Barcelona, Ibiza en Mallorca. Wizz Air voegt Belgrado, Vilnius en Boekarest toe aan het netwerk.

De komende jaren kan Eindhoven Airport verder doorgroeien. Vorige week gaf het kabinet groen licht aan de plannen om het maximale aantal vliegbewegingen van 21.000 de komende jaren met 25.000 uit te breiden. Tot 2015 komen er 10.000 starts en landingen bij. Als dat goed gaat, wordt dat aantal tot 2020 met nog eens 15.000 verhoogd.

De plannen maken onderdeel uit van het luchtvaartbeleid voor de lange termijn. Schiphol zit aan de grenzen van zijn groei. Een deel van de vluchten moet daarom in de toekomst worden verplaatst naar de regionale luchthavens van Eindhoven en Lelystad. Het vliegveld in de Flevopolder moet daarvoor wel eerst de startbaan verlengen.

De Nederlandse regionale luchthavens kunnen nog meer passagiers verwachten als de Duitse overheid vasthoudt aan de invoering van een vliegbelasting. Ryanair heeft al aangekondigd een aantal bestemmingen vanaf het Duitse vliegveld Weeze te schrappen als de taks er komt. De luchthaven, vlak over de grens bij Nijmegen, is ook onder Nederlanders erg populair.

Ryanair, de grootste maatschappij op Weeze, hoopt de Duitse politiek nog op andere gedachten te kunnen brengen. In Nederland werd de vliegbelasting na een jaar alweer afgeschaft. Komt de Duitse vliegtaks er toch, dan worden Nederlandse luchthavens in de grensstreek aantrekkelijker. Behalve Eindhoven Airport kunnen ook Maastricht-Aachen Airport en luchthaven Twente daarvan profiteren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden