Eindelijk weer varen over de Vecht

HARDENBERG - Koeien zijn aan het pootjebaden in de Vecht, die vanuit Duitsland Nederland in kronkelt. Groene weiden, felgeel koolzaad en blauwe zomerlucht kleuren het Vechtdal bij Hardenberg. Motorbootjes glijden voorbij en sinds kort ligt rondvaartboot 'Le Bateau de Napoleon' klaar voor mooie riviertochtjes.

Scheepvaart op de oostelijke Vecht: het kan sinds deze maand. Dankzij een sluis bij Hardenberg.

Een eeuw lang leefde dat stadje met de rug naar de idyllische rivier. "Het was een stinksloot", herinnert Jan Bosman (CDA), bestuurder van waterschap Velt en Vecht, zich nog uit zijn jeugdjaren. "De rivier lag in de weg. Fabrieken loosden erop. En bootjes zag je zelden."

Schepen werden sinds 1908 geweerd met stuwen. Maar nu moet de Overijsselse Vecht bevaarbaar worden tot ver in Duitsland.

Op meer plekken in Nederland keert scheepvaart terug op de binnenwateren. In Drenthe is het sinds juni mogelijk een provinciaal rondje te varen dankzij aanpassing van het kanaal tussen Erica en Ter Apel. In Gelderland trokken Provinciale Staten onlangs 3,1 miljoen euro uit om het 52 kilometer lange Apeldoorns Kanaal weer bevaarbaar te maken, te beginnen tussen Hattem en Heerde. Ook langs de Linge, in het Groene Hart en in noordwest-Friesland leven zulke waterwen-sen.

In Overijssel mag het bevaarbaar maken van de Vecht ten oosten van Ommen 4,5 miljoen euro kosten. Bosman voerde daarover 'pittige discussies' met regio-ondernemers. Die zagen de kassa al rinkelen als grotere kajuitjachten via Hardenberg naar Coevorden zouden kunnen varen. Maar dat strookte niet met de Vecht als natuurlijke waterberging. De gekanaliseerde rivier moet juist weer meanderen. Dode rivierarmen herleven. Zandbanken mogen spontaan ontstaan.

Dus verwerkt de sluis bij Hardenberg hoogstens kleine motorsloepjes, kanoërs en toerbootjes zoals de 'Napoleon'. De diepgang is maximaal een halve meter.

Naast de stuwen komen sluizen, zoals in Hardenberg. De provincie betaalt er drie. Een originele sluis, uit 1919 bij De Haandrik, wordt in ere hersteld door Velt en Vecht. En in 2015 is Duitsland bereikbaar.

De sluis bij Hardenberg is nog niet automatisch zelf te bedienen, zoals de bedoeling is; het bouwbedrijf ging failliet. Nu helpt een sluiswachter passanten langs de stuw. Sinds de opening vorige week zijn dat er dagelijks dertig. Bestuurder Bosman moest wel argwaan overwinnen bij belangengroepen, burgers en boeren voor de veranderingen aan de rivier - maar inmiddels zien veel Hardenbergers in dat niet alleen de Vechtdaltoerist profiteert van varen over de Vecht, maar zijzelf ook.

Investeringen als de sluis maken Hardenberg economisch aantrekkelijker, stelt Jan Bosman. Hedendaags waterbeheer betekent meer dan zorgen voor droge voeten. Dat laat hij zien tussen Hardenberg en Gramsbergen, waar het nuttige met het aangename is verenigd. Daar is een verdwenen tak van de Vecht uitgegraven, zodat een eilandje ontstond rondom een oud verdedigingswerk van de Fransen. Het is 'Napoleonseiland' gedoopt.

Bosman demonstreert het fluisterstille elektrische zelfbedieningspontje naar het eiland. Een sloepje met een imposante buitenboordmotor vaart voorbij, precies zoals de CDA'er het graag ziet: langzamer dan de toegestane maximumsnelheid van 9 kilometer per uur. Wie meer drukte wil, moet nog even wachten. Voor kanoërs komt er een wildwaterbaan nabij de sluis Hardenberg. Bosman: "Uit het hele land krijgen we al reacties".

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden