Eindelijk helderheid over herkomst van producten 'Made in Israel'

De mening van de krant, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Ze komen beide van een palmboom, smaken misschien wel even honingzoet. En toch: de ene dadel is de andere niet. Het is maar net waar de boom staat. Daarvan wil de Europese Unie ons consumenten met een nieuwe richtlijn doordringen. Die richtlijn schrijft voor dat Europese supermarkten de oorsprong van hun koopwaar beter moeten etiketteren, een richtlijn die woede heeft gewekt van de Israëlische regering. Die vindt dat de Europese Unie zo 'Israëlische regio's' boycot en zo de kans op duurzame vrede ondergraaft.

Het land doet nu vooral mistig over de oorsprong van producten uit de Joodse nederzettingen in bezette gebieden. Ze krijgen meestal 'made in Israel' opgeplakt, waarmee feitelijk wordt omzeild dat de producten uit bezette Palestijnse gebieden komen, een bezetting in strijd met het internationaal recht.

De nieuwe etiketteringsrichtlijn is in vele opzichten winst. Allereerst natuurlijk omdat het de consumenten de kans biedt tot bewust consumeren. De consument krijgt zo een stem. "Een boycot is een praktisch en democratisch actiemiddel: iedereen kan eraan meedoen. Je hoeft alleen maar niet te kopen", zei de hoogbejaarde Israëlische vredesactivist Uri Avneri vorig jaar al in een interview met deze krant. Avneri's Gush Shalom pleit al sinds 1997 voor een boycot van producten uit de nederzettingen.

Daarnaast is de richtlijn ook een belangrijk politiek signaal: de nederzettingen zijn illegaal en zijn een sta-in-de-weg op de route naar vrede. Zij beantwoordt bovendien aan de wens van het Europese bedrijfsleven om de Israëlisch-Palestijnse kwestie niet te veel over de winkelvloer te krijgen. Vandaar ook dat Groot-Brittannië, België en Denemarken al eerder overgingen op etikettering.

Maar aan de richtlijn kleeft mogelijk ook een belangrijk nadeel. De Palestijnse Autoriteit beschouwt de richtlijn als politieke steun in de rug, maar de vraag is of alle Palestijnen er blij mee zullen zijn. Bijvoorbeeld de Palestijnen die hun producten leveren aan de Joodse nederzettingen en nu, indirect, ook worden gedupeerd. Beschikken zij wel over voldoende alternatieven om hun producten op de markt te brengen?

En een goed etiket moet de inhoud van het product kunnen garanderen. Fraude, zoals wel vaker gebeurt met levensmiddelen, is dus absoluut uit den boze. Daarmee staat of valt ook de geloofwaardigheid van de richtlijn.

Hoe betrouwbaar de nieuwe etiketten zijn, moeten we dus afwachten.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden