Eindelijk beslissing over nieuwe tram door binnenstad Leiden

door Bart Zuidervaart

Krijgt Leiden een lightrail door het centrum of blijft de monumentale binnenstad verschoond van dit ’prestigeproject’? De inwoners beslissen vandaag.

In Leiden praat niemand over de Statenverkiezingen, toch wordt het vandaag druk op de stembureaus. Leidenaren mogen zich ook uitspreken over een heet hangijzer dat de stad diep verdeelt: mag er straks een sneltram dwars door de historische binnenstad rijden?

Het traject door Leiden maakt onderdeel uit van de RijnGouwelijn (RGL), een lightrailproject dat Gouda moet verbinden met Katwijk en Noordwijk. Eerst wordt het tracé tussen Gouda en Leiden aangelegd, en daarna doorgetrokken naar de kustplaatsen.

Maar na tien jaar discussie ligt er nog geen meter spoor. En als Leiden zich vandaag in meerderheid tegen de route door de binnenstad uitspreekt, staat het hele project op de helling.

Martin Huls, gedeputeerde in de provincie Zuid-Holland, is op zijn zachtst gezegd ongelukkig met het Leids referendum. „Het wordt moeilijk als ik met alle gemeenten overeenstemming heb over de RijnGouwelijn en Leiden doet niet mee.”

Die overeenstemming dacht de provincie Zuid-Holland al in 2002 te hebben, toen Leiden een bestuursovereenkomst tekende. De gemeente ging akkoord in de hoop de binnenstad toegankelijker te maken om zodoende de economie op te krikken. De gemeenteraadsverkiezing van vorig jaar veranderde alles. De nieuwe coalitiepartijen bleken onderling verdeeld: De PvdA en GroenLinks zijn voor de tram door het centrum, de ChristenUnie en SP tegen. Het college schreef een referendum uit en beloofde de uitslag te respecteren.

De tegenstanders vinden de Fietsersbond en reizigersorganisatie Rover aan hun zijde. „Het tracé door de stad is maatschappelijk onrendabel”, zegt Hans van Dam namens Rover. Vooral de route door de Breestraat, waar dagelijks talloze bussen en fietsers passeren, wekt de woede van veel Leidenaren. Bussen blijven rijden, maar krijgen een andere route. De ruimte voor fietsers in de Breestraat neemt af. „Passagiers die de bus nemen, zullen dat blijven doen, en niet het geïsoleerde lijntje van dit prestigeproject”, voorspelt Van Dam. Veel Leidenaren vinden de voertuigen ook te groot en te modern voor de monumentale binnenstad.

Afgaande op een enquête van het Leidsch Dagblad, zegt Leiden vandaag met overtuiging ’nee’. „Dan weten we wel wat we niet gaan doen, en niet wat we wel gaan doen”, zegt gedeputeerde Huls.

De provincie heeft inmiddels een ’terugvalvariant’ achter de hand, mocht Leiden de RGL afwijzen. De tram wordt dan een trein en zal over bestaand spoor naar het centraal station rijden, om het centrum heen. Daar vertrekken dan snelle bussen richting de kust. Maar de gevolgen van een ’nee’ kunnen volgens de gedeputeerde ook verstrekkender zijn. Bij een ’nee’ kan de provincie besluiten de gehele RijnGouwelijn te schrappen, aldus Huls.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden